Dag 2: San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Davy Stam - WaarBenJij.nu Dag 2: San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Dag 2: San José

Door: davystam85

Blijf op de hoogte en volg Davy

06 Mei 2012 | Costa Rica, San José

Dag 2: San José
Vandaag stond stond een leuke en gezellige eerste dag op het programma. Nadat ik om 04.00 uur al klaar wakker was en het eerste reisverslag bijgewerkt had was het even de tijd om buiten San José te bekijken en om 06.00 uur stonden we al met meerdere vroege vogels klaar voor het ontbijt. Pancakes, vers fruit, eitje...het ging er allemaal goed in. Na het ontbijt buiten San José zien wakker worden en de eerste vliegende groene papagaaien/kanaries gezien in de bomen voor het hotel. Om half negen nog even wezen pinnen en een half uur later stond het bezoek aan de actieve vulkaan Irazu op het programma. In een uur tijd werd een hoogteverschil van 2200 meter overwonnen en via een kronkelend bergweggetje door het groene nevelwoud kwamen we uiteindelijk boven de wolken uit op de top van de vulkaan. De laatste uitbarsting hier was tijdens het bezoek van president Kennedy in 1963 waarna er gedurende twee jaar asregen was. We hadden enorm geluk. Het is altijd maar zeer de vraag of je door de bewolking iets kan zien want het blijft toch altijd puur natuur. Het zwavelzuur bevattende kratermeer was mooi zichtbaar en ook het zonnetje begon steeds meer door te komen. De eerste mooie natuurfototjes konden worden geschoten. Na een kwartier dat we rond de kraterafgrond rond liepen begon in no time de bewolking op te trekken en binnen enkele minuten was er niks meer van de krater te zien, maar zeker wel te ruiken.... Na het bezoek aan de vulkaan gingen we door naar de oude hoofdstad Cartago. Hier bezochten we de beroemde Basiliek waar op het moment van aankomen een Costa Ricaans stelletje trouwde. De basiliek is rondom een beeldje gebouwd waar eeuwenlang geleden een "verschijning" plaats heeft gevonden. Sindsdien is de steen en het beeldje een bedevaartsoord en één van de mooiste monumenten van Costa Rica. Hierna door naar een rondje om één van de oudste gebouwen van het stadje waarna we terug gingen naar San José. Na de lunch bij subway begon de zon door te komen en liep het kwik op tot ongeveer 28 graden en werden de eerste rode plekken bij iedereen zichtbaar. Op het moment dat we terug wilden lopen naar ons hotel kregen we de eerste tropische regenbui op ons hoofd, en wat voor een bui....Het bleef warm en de kleren waren ook snel weer opgedroogd tijdens de vrije uurtjes. In Costa Rica worden veel maatregelen genomen om de natuur te beschermen. Zo mag er bijvoorbeeld geen wc papier worden doorgespoeld, water flesjes het liefst gerecycled en meer dingen om de beschermde natuurgebieden, wat 25% van Costa Rica beslaat, in stand te houden. Het land is 1,5 keer zo groot als Nederland maar erg dunbevolkt. Alleen in San José wonen 1,5 miljoen mensen wat een vijfde is van de totale bevolking.

Om vijf uur weer verzamelen waarna we de zustermaatschappij van Fox, Ecole Travels, een bezoekje brachten. Hier kregen we de eerste salsa lessen. Bij een groot deel van de groep was er weinig kwaliteit maar wel volop zweten en erg veel plezier. Na de lessen gedineerd in een restaurantje waarna we moe maar voldaan om half tien weer aankwamen in het hotel. Vroeg naar bed want het acclimatiseren blijft nog lastig. Morgen proberen uit te slapen want dan reizen we naar Sarapiqui waar we echt de natuur in gaan. De weersvoorspellingen zijn erg lekker en als het morgen avond droog is hebben ee een avondwandeling door de jungle!

• 06 Mei 2012 - 12:13

Jolanda:

hallo, wat geweldig tot nu toe al. Prachtige vulkaar zeg, en mazzel wat het weer betreft.
    We houden al je ervaringen goed in de gaten en genieten mee.
    Tot horens of beter gezegt tot lezens.xxxx

• 06 Mei 2012 - 12:25

Nick:

Mooi zwembad in die vulkaan....iemand nog een bommetje gewaagd?

• 06 Mei 2012 - 16:19

Jeroen:

Wel foto's van kraters en vulkanen maar geen foto's van de salsalessen.... Vreemde keuze!

• 06 Mei 2012 - 20:09

Fred:

Jeroen heeft wel gelijk. Ik verwacht morgen foto's van de aardbeigifkikker, een kleurrijke toekan en doe ook maar een kaaiman! Gaan jullie overigens nog raften? En wanneer krijgen we de groepsfoto te zien? Ben wel benieuwd naar al die Japen, Tonis, Willems, Sanders en Elyssas! Geniet ervan!
    PS: o ja, je moet geen geld sparen, maar onvergetelijke momenten!

• 07 Mei 2012 - 08:48

Jaap/toni:

wat mooi allemaal,lijkt ons ook wel wt voor vlg jaar

• 07 Mei 2012 - 09:57

Wendy:

hey lief neefje!

ziet er allemaal al top uit! ben blij dat je het zo naar je zin heb! geniet er maar lekker van! ik hou je in de gaten! xjes