Planning reis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu Planning reis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Planning reis

Blijf op de hoogte en volg Davy

23 Maart 2016 | Nederland, Amsterdam

Hoi allemaal,

Hieronder vinden jullie onze planning. Foto’s van de hotels waar we gebruik van gaan maken vinden jullie bijgevoegd. De komende maand zullen we vooral werken aan de laatste boodschapjes etc Het komt nu steeds dichter bij en het wordt met de dag spannender!

Dag 1: Maandag 25 April
Vandaag is het zover. Om 10 uur vliegen we binnen 11,5 uur richting Kaapstad. Aan het eind van een lange dag komen we aan in het centraal gelegen Hotel on st Georges op loopafstand van de vele hoogtepunten van Kaapstad.

Dag 2: Dinsdag 26 April
Omdat we niet tegen de klok in, of met de klok mee vliegen zullen we geen last hebben van een jetlag. Als het niet bewolkt is gaan we in de ochtend direct richting de Tafelberg. De Tafelberg is beeldbepalend voor Kaapstad, 3 kilometer breed en heeft een kenmerkend platte bovenkant. Regelmatig is de Tafelberg bedekt in de mist en de wolken. Dit wordt door de Afrikaners ook wel het Tafelkleed genoemd. Na het bezoek aan de Tafelberg waar vooral Shirley erg tegen op ziet (de ronddraaiende cabine omhoog) gaan we door naar het Victoria en Alfred Waterfront. Het Waterfront is het historische hart van de haven van Kaapstad en hier zijn veel toeristische attracties gesitueerd. Bij aankomst zullen we enkele uren een bezoek brengen aan het Two Oceans Aquarium waarna we de rest van de dag ons zullen vermaken in het Waterfront.

Dag 3: Woensdag 27 April
Vandaag gaan we Kaapstad te voet bezoeken. We zullen wandelen en bezoeken: Kasteel de Goede Hoop, de Company’s gardens, de City Hall waar Nelson Mandela na zijn vrijlating de bekende toespraak hield richting de Afrikaners, het Parlementsgebouw waar Mandela werd gekozen als president, de Groote kerk, het Green Market Square, de bekende en gezellige winkelstraat Long Street en aansluitend zullen we nog een bezoek brengen indien de tijd en onze energie het toelaten aan het South African Museum en de Slave Lodge of het District Six museum. Bij de laatste twee zullen we worden geconfronteerd met de Apartheid welke heeft geheerst in Zuid-Afrika.

Dag 4: Donderdag 28 April
De donderdag zal in het teken staan van Nelson Mandela. Om 11 uur gaan we voor een 3,5 uur durende tocht naar Robben Eiland. Op dit eiland werden bijna 400 jaar lang gevangenen en bannelingen opgeborgen. De beroemdste is natuurlijk Mandela. In 1991 werd de laatste gevangene vrijgelaten en tegenwoordig dient het eiland als monument en als herinnering aan het verleden.

Dag 5: Vrijdag 29 April
Vandaag zullen we met de hop-on hop-off bus een bustour doen door Kaapstad. Zo zien we Kaapstad op een andere manier en zullen we nog meer van de stad zien. Ook brengen we een bezoek aan de botanische tuinen van Kirstenbosch en staat er in de middag een chinese massage op het programma om de reis zo ontspannen mogelijk te gaan beginnen.

Dag 6: Zaterdag 30 April
Gister hebben we aan het eind van de middag onze huurauto opgehaald welke we hebben gehuurd via Sunny Cars. Echt een aanrader! Voor een iets hogere prijs kunnen we beide rijden, beschikken we over een GPS én zit hier een volledige verzekering bij in zodat we tegen alles verzekerd zijn. We staan vroeg op om richting de Kaap te rijden. Via Camps Bay, Hout Bay en de Chapman’s Peak (dit zijn 9 wonderschone kilometers direct langs de kust met waanzinnige uitzichten) belandden we in Simon’s Town. Dit stadje staat bekend om Boulders Beach waar honderden pinguïns leven. Afhankelijk van het weer kunnen we besluiten om even te zwemmen met deze zwart witte waggelende vriendjes. Na Simon’s Town rijden we door naar het Cape of Good Hope National Park. In dit park is de kans aanwezig dat we vele bavianen en struisvogels tegenkomen. Halverwege het park komen we aan bij het bord van Kaap de Goede Hoop waar we natuurlijk een foto moeten maken. Aan het eind van het park komen we bij de vuurtoren op het zuidelijkste puntje van Afrika. Rond etenstijd zullen we terug komen in het hotel waar we onze spullen gaan pakken om morgen vroeg te vertrekken vanuit Kaapstad.

Dag 7: Zondag 1 Mei
Na een ontspannende eerste week waarin we vooral hebben kunnen acclimatiseren rijden we vandaag door naar Albertinia waar we eindigen bij het Garden Route Game Lodge. Bij deze luxe accommodatie is alles inclusief en zitten we in een chalet met uitzicht op een waterpoel waar de wilde dieren zullen drinken. In het privé park zijn talloze vogels en de Big Five aanwezig. De Big Five zijn de moeilijkst te vangen dieren en bestaan uit de buffel, de neushoorn, de olifant, de leeuw en het luipaard. Voor veel toeristen is de Big Five het afvinklijstje waar die vergeten vooral alle andere prachtige dieren welke te vinden zijn in Zuid-Afrika. In de middag zullen we onze eerste gamedrive maken waarbij we met een gids in een jeep door het privé park zullen rijden. Een kleine indruk kunnen jullie krijgen in het volgende filmpje.

Dag 8: Maandag 2 Mei
Om 7.00 uur vanochtend staat de tweede gamedrive op het programma. De beste momenten om wild te zien zijn s’ ochtends vroeg zodra het licht wordt en aan het eind van de middag voordat het donker word. In het midden en het heetst van de dag zullen de meeste dieren schuilen voor de zon. Na afloop van de gamedrive zullen we nog een bezoek brengen aan het reptielen center van de lodge. In de middag rijden we in ander half uur naar de struisvogelhoofdstad van de wereld, Oudtshoorn. We brengen direct een bezoek aan de Cango Wildlife Ranch. In dit opvangcentrum leven meer dan 80 verschillende soorten dieren. We eindigen de dag bij de Riverside Guest Lodge.

Dag 9: Dinsdag 3 Mei
In de ochtend zullen we een bezoek brengen aan de Cango grotten. De Cango grotten werden door de San (of bosjesmannen en vrouwen genoemd) als schuilplaats gebruikt en staan bekend als één van de mooiste grotten ter wereld. In de middag rijden we via de kustplaatsen George, Wilderness en Knysna door naar het Robberg Nationaal Park. Dit nog onbekende natuurpark wordt uitstekend gewaardeerd op Tripadvisor. Hier zullen we een 2 uur durende hike maken waarbij we langs een zeehonden kolonie komen, vele zeevogels zullen tegenkomen en de mogelijkheid hebben om witte haaien te zien voor de kust. Na de wandeling rijden we door naar Plettenberg Bay waar we de komende drie nachten in een luxe manor zullen slapen met zicht op de oceaan en de lagune. Een tip is om het volgende filmpje te zien over deze manor.

Dag 10: Woensdag 4 Mei
We zitten pas op een derde van de vakantie en hebben al vele indrukken opgedaan. Vandaag opnieuw een ontspannen dagje waarbij we een bezoek zullen brengen aan Monkeyland en Birds of Eden. Birds of Eden is een met een groot net overdekt oerwoud waar vele vogels van over de hele wereld te vinden zijn. Onder leiding van een gids gaan we op zoek naar deze vogels. Voor Monkeyland is het concept precies hetzelfde waarbij apen van over de hele wereld hier vrij rond lopen en samen leven.

Dag 11: Donderdag 5 Mei
Vroeg op! Om half acht worden we verwacht bij het Tenikwa Wildlife Center. In Zuid-Afrika zijn diverse opvang centra te vinden waar gewonde dieren worden ondergebracht maar ook waar educatie wordt gegeven voor de Afrikaners. Hierdoor hopen dit soort centra dat lokale bewoners de wilde dieren niet doden maar samen willen leven. Onder leiding van een gids zullen we een sunrise wandeling doen met een cheetah!!!! Door het Tsitsikamma bos wandelen we met een cheetah aan de lijn (of wandelt de cheetah met ons…) Na de wandeling krijgen we nog een rondleiding door het rehabilitatiecentrum. Na de lunch rijden we langs de Bloukransbrug (de hoogste bungeejumpplaats ter wereld) richting het Tsitsikamma bos. Hier zullen we nog enkele wandelingen maken.

Dag 12: Vrijdag 6 Mei
Vandaag rijden we weer door naar een nationaal park. Omdat we hier zo veel mogelijk tijd willen doorbrengen hebben we besloten de wandelingen van gister op de donderdag te doen in plaats van op de qua route logischere vrijdag. Aan het eind van de ochtend komen we aan in het Addo National Park. Dit park staat vooral bekend om haar olifanten. Jaren geleden waren er nog slechts een aantal olifanten over waarna de regering besloot een nationaal park te creëren waarbij de olifanten veilig waren voor de stropers en de lokale bevolking waarna de populatie weer kon groeien tot 450. Na een gamedrive in de huurauto en het inchecken in het Addo Elephant Restcamp staat er om 18.00 uur een nightdrive op het programma. Dit is een gamedrive in het donker waarbij we weer hele andere dieren zullen gaan tegenkomen. Op deze momenten mogen ook de reguliere bezoekers niet meer in het park rondrijden waardoor het een stuk rustiger zal zijn op de wegen.

Dag 13: Zaterdag 7 Mei
Op deze zaterdag staat er opnieuw niet veel op het programma. We zullen het grootste deel van de ochtend besteden aan het maken van een gamedrive met onze eigen auto door het park. Uiteindelijk zullen we via de zuidelijke uitgang het park verlaten en rijden we in een uur naar Port Elizabeth. Hier verblijven we in het Treetops Guesthouse op slechts tien minuten afstand van het vliegveld.

Dag 14: Zondag 8 Mei
Een chaotische dag waarbij we ons in totaal 1.147 kilometers gaan verplaatsen. Nadat we in de ochtend de huurauto hebben ingeleverd vliegen we binnen ander half uur van Port Elizabeth naar Durban met British Airways. Hier halen we dit keer een luxere huurauto op wat ook nog eens een automaat is. Dit is namelijk fijner rijden in de wildparken. Uiteindelijk zullen we rond het donker worden aankomen in St. Lucia. Dit leuke dorpje grenst aan de Indische oceaan en staat vooral bekend om de nijlpaarden welke in het donker het land op komen om in de achtertuinen te grazen. Ook de Elephant Coast Guesthouse waar we de komende twee nachten zullen slapen staat hier bekend om. Op die reden hebben we een kamer op de eerste verdieping met een terrasje met zicht op de achtertuin.

Dag 15: Maandag 9 Mei
Vandaag en morgen staan eigenlijk nog open in onze agenda en zullen we ter plaatse gaan indelen. In St. Lucia zullen we in ieder geval een boottocht maken waarbij we krokodillen en nijlpaarden kunnen gaan zien en bestaat de mogelijkheid om lekker te wandelen. Ook is er de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan de krokodillenfarm of een nightdrive in het iSimangaliso Wetland Park.

Dag 16: Dinsdag 10 Mei
Het enige wat zeker is vandaag is dat we eindigen in de Bayala Game Lodge in Hluhluwe waar Davy met zijn familie zes jaar geleden ook is geweest. In de ochtend brengen we een bezoek aan het Hluhluwe Umfolozi Park. Dit park is het privé jachtterrein geweest van de Zulu koning en staat bekend om het heuvelachtige terrein in een subtropisch gebied. Het kan nog zijn dat we de boottocht van gisteren naar vandaag verplaatsen. Bij de Bayala Game Lodge kunnen wilde dieren tot in de kamer komen en kwamen we enkele jaren geleden het huis-stokstaartje tegen.

Dag 17: Woensdag 11 Mei
Vandaag gaan we de grens over. Na 130 km komen we aan bij de grens naar Swaziland. Na de formaliteiten bij de grens rijden we nog 130 km door naar het Mlilwane Wildlife Sanctuary. Hier slapen we in zogeheten Beehives. Dit zijn traditionele huisjes uit Swaziland welke lijken op grote bijenkorven. In dit park waar het wild door de huisjes door lopen hebben we afhankelijk van hoe laat we aankomen de mogelijkheid om nog een wandeling te maken door het park.

Dag 18: Donderdag 12 Mei t/m dag 27: Vrijdag 20 Mei
Dit is het einde van deel twee van de reis en vanaf vandaag zal het safari echt beginnen. It’s Kruger Time! Nadat we de grens weer hebben gepasseerd zullen we in Malelane onze laatste boodschappen doen voor we het Kruger Park zullen betreden. Hier zullen we ook alle benodigdheden voor het braaien halen (dé sport van Zuid-Afrika is wel het barbecueën waardoor wij natuurlijk niet kunnen achterblijven) en andere handige artikelen. Het Kruger Park is één van de bekendste wildparken ter wereld. Vanwege de toenemende jacht aan het eind van de 19e eeuw besloot president Paul Kruger een wildpark te creëren waar het wild vrij kon leven. Inmiddels beslaat het park 20.000 km2.
We zullen in het Kruger Park ons dus voornamelijk richten op het zien van wild. Ook hebben we via de diverse kampen de beste plaatsen voor het zien van wild op de campsites al gereserveerd.
Berg-en-Dal: Ons eerste verblijf ligt in het zuidwesten van het Kruger Park. In dit bergachtige gebied is niet enorm veel wild te vinden maar zeldzame dieren zoals wilde honden en luipaarden worden hier regelmatig gesignaleerd. Ook is er op de campsite een wandelpad langs de hekken waar wild gezien kan worden. We verblijven hier twee nachten waarbij we de eerste avond een sunsetdrive geboekt hebben. Deze gamedrive duurt ongeveer drie uur waarbij we ander half uur in het licht rijden en ander half uur in het donker.

Lower Sabie: Ons tweede verblijf ligt in het oosten van het Kruger Park en ligt midden in het meest wildrijke deel van het park. We verblijven in luxe tenten direct aan het hek waarbij we ook ’s avonds op de veranda dieren kunnen spotten. Ook hier zullen we de eerste avond een sunsetdrive maken en de overige momenten zelf door het park rijden.

Skukuza: Net als in de vorige twee kampen verblijven we hier ook twee nachten en staat de eerste avond de sunsetdrive op het programma. Skukuza is de grootste campsite in het park en dat komt voornamelijk door de gunstige ligging ten opzichte van de wilde dieren.
Satara: Wat noordelijker gelegen ligt Satara. Deze campsite ligt midden in het kattengebied. Vooral leeuwen, cheetah’s en luipaarden komen hier in grote getallen voor. Om die reden verblijven we ook drie nachten op deze campsite.

Dag 27: Zaterdag 21 Mei
Nadat we de laatste negen nachten vooral zelf op jacht gegaan zijn naar het wild gaan we dat vandaag en morgen georganiseerd doen in stijl. We verblijven in het luxe Shindzela Safari Camp op basis van volpension. Shindzela is gelegen in het Timbavati Privé natuur reserve. In de middag zullen we hier direct een gamedrive maken.

Dag 28: Zondag 22 Mei
Vroeg op voor de tweede gamedrive bij Shindzela. Hopelijk zullen we hier worden getrakteerd op mooie plaatjes. Na de gamedrive rijden we door naar het Thornybush privé park. Ook hier zullen we in de middag een gamedrive maken en na afloop lekker eten bij KwaMbili Safari Lodge. Deze twee nachten achter elkaar zullen de meest luxe en bijzondere dagen en nachten worden.

Dag 29: Maandag 23 Mei
Voor het laatst vroeg op. In de vroege morgen nog een laatste gamedrive en na afloop gaan we op weg naar de Panoramaroute. We zullen een bezoek brengen aan God’s Window met haar mooie vergezichten. Ook brengen we een bezoek aan de Bourke’s Luck Potholes. Dit zijn cilindervormige gaten welke ontstaan zijn door het samenkomen van de Blyde rivier (rivier van het geluk) en de Treur rivier (rivier van het verdriet). We zullen tevens een bezoek brengen aan de Three Rondavels en afsluiten in Graskop waar we verblijven in het charmante Graskop Hotel.

Dag 30: Dinsdag 24 Mei
Vandaag staat al weer de een na laatste dag op het programma. Via de grote weg komen we na 384 km aan in Johannesburg waar we slapen in The Aviator OR Tambo vlak bij het vliegveld. Indien we hier nog energie/zin in hebben zullen we alvorens nog een bezoek brengen aan Pretoria.

Dag 31: Woensdag 25 Mei en dag 32: Donderdag 26 Mei
Spullen pakken en terug naar huis. Om 16.20 vliegen we richting Nairobi vanwaar we twee uur later terug vliegen naar Amsterdam waar we een dag later aan zullen komen. Er komt een eind aan deze onvergetelijke reis!

• 23 Maart 2016 - 11:48

Marcel & Karin Stam:

Ziet er indrukwekkend uit en vooral Kruger is top om zelf met de auto te rijden wordt al jaloers hoor... Alvast veel voorpret en de maand is zo om. Veel plezier