Op zoek naar de Big 5 - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu Op zoek naar de Big 5 - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de Big 5

Blijf op de hoogte en volg Davy

16 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Skukuza

Dag 17: St.Lucia – Swaziland
Vandaag doen we ons tweede land aan van de reis. Na een ontbijt waarbij we op moesten letten dat de kleine aapjes het eten niet weghaalden reden we binnen twee uur naar de grens. De formaliteiten gingen erg snel waardoor we door konden. Het verschil met Zuid-Afrika is wel duidelijk te zien. De wegen zijn gevaarlijker, de wegaanduidingen ontbreken regelmatig, de huizen zien er nog slechter uit en de prijzen van bijvoorbeeld de benzine en het eten is voor ons nog veel goedkoper dan het in Zuid-Afrika is. Swaziland is toch nog een aardig landje en je reist hier continue door bergen en dalen. Nadat de tom tom het park niet wist te vinden en er nergens aanduidingen waren duurde het een uur later voordat we het Mlilwane Wildlife Sanctuary eindelijk wisten te vinden. (daar zijn we weer, we werden even gestoord door een olifant welke langs ons huisje liep in Berg-en-Dal) Op de weg naar het restcamp zagen we al veel dieren. We zagen een krokodil, vele impala’s, wrattenzwijnen en een voor ons nog onbekend hertensoort. Bij aankomst werden we al opgewacht door een tiental wrattenzwijnen, zebra’s en nyala welke gewoon door het kamp lopen. De gasten storen de dieren niet waardoor zij gewoon rustig hun ding kunnen doen en je er dichtbij kan komen. Erg leuk! Na het inchecken besloten we zelf even een rondje te rijden want dat zou makkelijk mogelijk zijn. Nou niet dus. We kwamen met onze huurauto op paden waar aan allebei de kanten takken over de weg hingen, paden waar zelfs een 4x4 auto het moeilijk zou hebben en door het hele park ontbrak de wegaanduidingen, zodat je zelfs met de map geen flauw idee had waar je was. We besloten al snel terug te keren naar het kamp. Om vier uur dachten we dan maar even met een georganiseerde sunset drive mee te gaan. Helaas viel deze voor ons enorm tegen aangezien de mensen uit Swaziland denken dat je bij een sunset drive een mooie plek moet zoeken om de ondergaande zon te zien (wat niet eens kon ivm de bewolking) en de Zuid-Afrikaners denken hierbij aan een rit op zoek naar wilde dieren terwijl de donkerte invalt. Ondanks de tegenvaller toch nog even gegeten in het restaurant. Opnieuw een tegenvaller. De wildebeest bij Davy was wel lekker maar de kipnuggets en de kipsalade zorgde ervoor dat (weer terug omdat we opnieuw gestoord werden door voorbij lopende olifanten en dit keer een kudde á 30 olifanten) het hele restaurant alleen maar aan het kauwen was. Je kon precies zien wie er kip had besteld. Op tijd naar bed, want morgen naar het Kruger Park!

Dag 18: Swaziland-Kruger NP
Misschien wel door het enthousiasme waren we om half zes al klaarwakker. Om half zeven ontbijten en op naar het Kruger Park. Dit park is één van de beste wildparken ter wereld om wild te spotten. Om die reden is het park het gehele jaar door goed bezocht. We verblijven tijdens onze negen nachten in het Kruger Park in vier verschillende accommodaties. Bij alle accommodaties hebben we ook nog eens één van de beste plekken voor het zien van wild vanuit het kamp. Dat beloofd dus wat! Na drie snelle uren kwamen we aan in Malalane. Dit dorpje ligt tegen het Kruger Park aan en hier konden we nog even pinnen, tanken en boodschappen inslaan voor de avonden dat we gaan braaien. Alles ingekocht dus op naar het park! We besloten om een kleine route te rijden, zodat we rond het middag uur op het kamp konden gaan lunchen en inchecken. We zagen direct al veel dieren namelijk: leeuwen, buffels, neushoorns, olifanten en vele antilopen. Bij aankomst in het bergachtig gelegen Berg-en-Dal bleek direct hoe mooi het hier wel niet was. In het restaurant heb je uitzicht op een dam waar altijd een nijlpaarden, schildpadden en maribu’s te vinden zijn. Ook zagen we een olifant in het water spelen. Om half vijf stond de drie uur durende sunset drive op het programma. Tijdens deze gamedrive hebben we één uur licht en daarna rijden we twee uur in het donker en met behulp van zoeklichten wordt het wild gezocht. Opnieuw mocht onze eigen spot-girl weer gaan zoeken. Na een stroef begin zagen we uiteindelijk toch nog veel wild. De highlights waren toch wel het twee weken oude olifantje, de zeer zeldzame white tailed mongoose, een genet kat en de hyena.

Dag 19: Kruger NP
Onze eerste dag volledig in het Kruger Park. Om zes uur stonden we al klaar om op pad te gaan. Later zou ook blijken waarom zoveel mensen in het Kruger Park om zes uur weg rijden. Tijdens onze ochtend gamedrive zagen we weer erg veel olifanten. Ook zagen we gieren, kudu’s, neushoorns, buffels en zowel de gele als de rode hornbill. Nadat het in de ochtend toch wel erg koel was en een vest nodig was, werd het aan het eind van de ochtend steeds heter totdat het bijna niet meer te doen was in de auto. We besloten dan ook terug te gaan naar het kamp en lekker te relaxen. Door de warmte op het heetst van de dag gaan de meeste mensen op pad van zes tot twaalf en daarna aan het eind van de dag weer voordat het park sluit om half zes. Op het moment dat we terug kwamen besloten we wel nog even een wandeling te maken over de rhino trail. Deze wandelroute gaat langs het hek van het kamp en is s’avonds op eigen risico wegens de gevaarlijke slangen en de dieren welke op sommige stukken mensen kunnen pakken. Tijdens de middag pauze dat we aan het ontspannen zijn zien we zoals jullie eerder konden lezen veel olifanten langs komen net langs het hek. Als een afrikaanse olifant dichtbij je staat blijkt maar eens hoe groot het dier wel niet is. Nadat we besloten om nog even te drinken bij het restaurant werden we aangevallen door een echte bidsprinkhaan. Gelukkig voor Shirley was de sprinkhaan alleen aan de andere kant van het raam. Aan het eind van de gang gingen we voordat het donker werd nog even een rondje rijden. Binnen een uur zagen we maar liefst 14 neushoorns! en ook minimaal zoveel zebra’s en olifanten. In de avond gingen we voor het eerst braaien, oftewel barbecueën. Ondanks wat opstartprobleempjes hebben we heerlijk gegeten. Tijdens de barbecue zag Davy met zijn zaklamp enkele ogen in de zandbank aan de andere kant van het hek. Ik kon alleen niet thuisbrengen wat het kon zijn. Nadat een buurvrouw met een grotere zaklamp aan het schijnen was vroeg ik haar om even te kijken bij wat ik zag. Op dat moment stond het dier op en riep ik Shirley tegelijk. Op een paar meter afstand zag je de schim van een leeuw met doordringende ogen in het donker. Hij vond de lichten alleen helaas niet zo fijn waardoor hij zich even snel verplaatste voordat we een foto konden maken. Een uur lang hebben we langs het hek gelopen om te kijken of hij toch op de een of andere manier te zien was. Helaas geen leeuw maar wel een genet kat die zich snel verstopte toen we langs kwamen gelopen. Op tijd naar bed, want de volgende dag op weg naar de volgende bestemming.

Dag 20: Kruger Park
Om zes uur stonden we opnieuw klaar voor vertrek. Vandaag zou de reis ons laten eindigen bij het Lower Sabie kamp. Dit kamp en Skukuza liggen in het beste Big-5 gebied van Kruger Park. Om deze reden én omdat het weekend is zal het een stuk drukker op de wegen zijn dan we gewend waren. Toch viel het verkeer op grote stukken enorm mee. We gingen via een zuidelijke weg via Crocodile Bridge op weg naar Lower Sabie. Tijdens de rit maken we continue keuzes waar we het beste wild kunnen spotten. Het park is namelijk veel groter dan op een kaart te zien is en de maximum snelheid is 50 kilometer per uur. Dit is echter weer te hard voor het spotten van dieren dus op sommige stukken besluiten we wat harder te rijden waarna we op andere stukken weer 20 kilometer per uur kunnen rijden. De auto krijgt ook wat te verduren. De grote wegen zijn geasfalteerd wat heerlijk rijd. De zijwegen echter zijn zogenaamde dirt roads waarbij sommige nog slechter zijn dan de andere. Dat betekent heel erg veel door elkaar worden gehusseld of erg grote gaten in de weg. Het wild wat we zagen viel toch wel wat tegen. Het gebied waar we waren stond al niet zo bekend om de grote hoeveelheid wild dus het was te verwachten. Uiteindelijk zagen we deze ochtend waar liefst drie verschillende keren leeuwen, neushoorns, olifanten, wrattenzwijnen, buffels en de nodige hertjes. Ook zien we de gehele dag door de mooiste vogels maar op de af en toe prachtige kleuren na ligt onze interesse toch meer bij de zoogdieren. Het gebied rond Lower Sabie is prachtig. Het gebied is heel anders dan het bergachtige gebied van Berg-en-Dal en het wild spotten is ook eenvoudiger door de lagere bebossing. Vanaf het eerste moment dat we hier aankwamen was het genieten. Het restaurant bijvoorbeeld ligt hoog gelegen met uitzicht op de Sabie rivier waar genoeg wild te spotten is. De buffels liggen te zwemmen, nijlpaarden en grote krokodillen in overvloed en ook genoeg hertjes en bavianen welke regelmatig langskomen. Vanuit onze tent welke is gelegen aan het hek kunnen we opnieuw genoeg zien. In de avond stond de sunset drive op het programma. We hoopten stiekem toch wel dan eindelijk het luipaard te zien. Zonder dit dier is de Big-5 natuurlijk niet compleet en zal er toch iets missen aan de vakantie. In het begin is ieder diertje wat je ziet namelijk erg geweldig en op een gegeven moment ga je toch steeds meer smachten naar het luie paard. Helaas zagen we hem ook dit keer niet. Iemand had hem eerder op de dag in een boom gezien maar daar was hij niet meer. We kwamen wel opnieuw tal van leeuwen tegen (een groep van drie leeuwinnen en vier welpjes), vier genet katten, een visarend, bushbaby’s, een hyena en nog tal van wild welke we al vaker gezien hebben. We waren nog aan het overwegen om met de nightdrive mee te gaan aansluitend op de sunset drive maar we besloten het toch niet te doen (wat zouden we een spijt hebben gehad als bleek dat de dag erna de nightdrive wel een luipaard had gezien…..) Nog even lekker eten bij de muggs and beans en naar bed.

Dag 21: Kruger Park
Ons plan gisteravond was duidelijk. We gaan vandaag op luipaarden jacht. Op advies van twee Zuid Afrikanen hadden we een weg bij Skukuza uitgekozen om daar te gaan zoeken. Daar zaten namelijk een mannetje en een vrouwtje welke gedurende de hele dag de bosjes ingingen om er even later uit te komen. Nadat we om zes uur als zevende klaar stonden om weg te gaan besloten de eerste zes naar links te gaan en wij zouden naar rechts gaan. Dus we reden als eerste op de weg over één van de beste wegen van het Kruger Park. En waarom dat zo leuk is bleek ook tien minuten later. Nadat we een bocht om gingen en op een lang recht stuk kwamen lag er iets groots op de weg. Toen we dichterbij kwamen bleken het vijf leeuwen te zijn. Leeuwen, wilde honden etc vinden het fijn om bij het ochtendgloren op de nog koele asfalt laag te liggen. Dat bleek ook maar eens. Binnen drie kwartier hadden we ook ons volgende hoogtepunt bereikt. Dit keer een luipaard!!!! In de boom waar gister al iemand het luipaard zagen. We reden direct na de start daarheen om te kijken of hij te zien was en ja hoor. Voor drie minuten poseerde hij tussen de twee boomstronken in totdat hij omlaag spring en verdween. Onze dag kon nu al niet meer stuk en een geluksmomentje was dit zeker. Na de eerste drie kwartier hebben we de hele dag rondgereden op zoek naar katten. Uiteindelijk kwamen we nog op vier verschillende plekken leeuwen tegen met als hoogtepunt de vijfde plek op twee minuten van ons kamp vandaan. Dit was dus oprecht een echte leeuwen-dag! Bij terugkomst snel boodschappen gedaan en we konden weer op voor de braai. Onder het toeziend oog van buffels en nijlpaarden welke zaten te grazen bij het hek hebben we opnieuw heerlijk gebraaid. Morgen door naar Skukuza waar we vandaag al even geluncht hebben en waar we de mogelijkheid hebben om dit verslag te uploaden.
Zoals jullie lezen genieten we nog steeds enorm en hebben we al een dierenlijst waar je u tegen zegt. Aan het eind van de vakantie zullen we wel even een lijst maken, want de helft staat hier niet eens genoemd. Vandaag kwam daar ook nog de bedreigende southern ground hornbill bij. Tot elf uur is het hier in het Kruger Park wel te doen maar daarna is het te heet om rond te rijden en siësta tijd. Vanaf morgen gaan we kijken of we nog ergens een cheetah in het wild kunnen spotten en per dag kijken wat Kruger Park ons brengt. Er zijn Zuid Afrikaners die hier iedere maand een weekend heen gaan of voor langere periodes om even bij te komen en wij snappen goed waarom. Tot de volgende keer maar weer! (een kleine voorgift: morgen zien we meer dan genoeg dieren welke nog op ons verlanglijstje stonden….)

• 16 Mei 2016 - 15:43

Jolanda:

wat geweldig allemaal. geniet maar lekker

• 16 Mei 2016 - 15:57

Ineke :

Hallo Davy, Ik heb net al jullie geweldige ervaringen zitten lezen. En het roept weer heel veel mooie herinneringen op aan onze reis naar ZA.

• 16 Mei 2016 - 20:10

Elly :

Hoi Davy,
    Het is weer genieten van jullie avonturen en nu ook eindelijk een luipaard gezien, super gaaf.
    Denk ook nog vaak aan onze safari in het Krugerpark, was voor mij ook een hoogte punt van de
    Afrika vakantie.

• 16 Mei 2016 - 20:44

Lia:

Ongelooflijk jullie avontuur Bijzondere reis tot nu toe Spannend ook ! Genieten nog !!

• 17 Mei 2016 - 10:52

Fred:

Benieuwd of jullie Navin nog zullen tegenkomen in het Kruger Park..... Onze eminente chauffeur van de Zuid-Afrika-rondreis zes jaar geleden. Gek op Red Bulls, Tina Turner, Shrek én zijn bus! Iedere ochtend stond hij trouw met water en zeem zijn 'lieveling' schoon te maken! 'Anders zien de mensen niets door de ramen' was zijn verklaring! Sympathieke man die we nooit zullen vergeten!