Kruger Park: 'Leeuwen, Cheetahs, Olifanten....' - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu Kruger Park: 'Leeuwen, Cheetahs, Olifanten....' - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Kruger Park: 'Leeuwen, Cheetahs, Olifanten....'

09 Juni 2017 | Zuid-Afrika, Krugersdorp

Zaterdag 3 juni 2017
Dag 9: Kruger Park (Berg en Dal)
Het zal een ieder zijn opgevallen, we hebben hier geen wifi. Ook geen televisie, radio of krant. Dus van Klaas Jan Huntelaar, Patricia Paay en Peter Bosz weten we niets….. Het is uitslapen want om 8 uur ‘pas’ op. Jolanda blijft even in het huisje, Fred, Davy en Shirley gaan we op zoek naar de cheetah. Davy heeft een speciale App en krijgt nieuws als er leeuwen, luipaarden of cheetahs zijn gespot. Dit keer geen cheetahs. Wel buffels, zebra’s en baboons van zeer dichtbij. We zijn om half 11 terug en gaan met zijn vieren lunchen. Bij de waterpool en het is meteen bingo. Er springt een grote Baviaan over het hek en meldt zich bij onze huisjes. Op zoek naar voedsel. Of naar Patricia Paay? Ook bij de waterpool zijn nog tal van waterbokken, bavianen en springende impala’s te vinden. Ontbijten en daarna relaxen. De olifant meldt zich weer bij ons hek en daarna het volgende avontuur. Een stel brutale vervet aapjes proberen bij alle huisjes in te breken. Ook wij moeten ons met hand en tand verdedigen. Gelukkig hebben we de foto’s nog
In de middaguren doen we (met eigen auto) weer een eigen game-drive. Vlak voor we om half 6 onze campsite moeten bereiken (dan gaan onverbiddelijk de slagbomen en deuren dicht…. worden we opgehouden door een kudde buffels die voor onze auto de weg oversteken én een polonaise van 20 olifanten met diverse jongen! Levert altijd weer een aardig plaatje op!
’s Avonds weer aan de ‘braai’ (Zuid-Afrikaanse BBQ) en daarna vroeg naar bed. Morgen weer een verhuisdag! We blijven in het Kruger Park maar gaan van Berg en Dal naar Lower Sabie. Hier blijven we ook weer drie nachten. Onderweg ontbijten/lunchen in Skukuza en hopelijk hebben ze hier wel internet en kunnen we het reisverslag van de afgelopen drie dagen weer doorsturen! Zoals verwacht hier vrijwel geen wifi waardoor we helemaal afgesloten zijn van de buitenwereld. Lekker rustig…. Aan Nick sturen we weer wat telefoon-foto’s door wat hij dan weer vanuit Zaandam bij het reisverslag kan zetten. Heeft een ieder in ieder geval een idee wat we allemaal meemaken.

Zondag 4 juni 2017
Dag 10: Kruger Park (van Berg en Dal naar Lower Sabie)
Een ongelooflijke reisdag! We rijden van het ene restcamp (Berg en Dal) naar het andere (Lower Sabie). Maar wat we onderweg allemaal meemaken, grenst aan het fantastische! We zijn nog maar net op weg als we, met de auto, tussen een kudde wilde honden verzeilt raken. Ook de wilde honden (wild dogs) zijn zéér zeldzaam in Kruger en wij komen er op de weg zo maar 10 tegen. Het is hollen en stilstaan met ze, of zijn ze met ons aan het spelen? Een kwartiertje later het volgende hoogtepunt! Langs de weg een familie hyena’s! Inclusief diverse jonkies. De foto- en filmcamera’s maken overuren. Het is weer bijna 30 graden dus zalig weer. Onderweg ook weer de nodige olifanten, buffels, wildebeesten (gnoes) etc. In de verte nog een keer een leeuw, maar te ver weg om officieel ‘gespot’ te hebben. De tussenstop is bij Skukuza. Een van de grootste en drukste kampen in het park. We ontbijten (het is inmiddels 11 uur) en plotseling grote reuring op het terras. Zonder dat iemand er erg in had (te druk met het eten? Goede schutkleur?) ligt er een luipaard op een rots ons allemaal aan te kijken! Voor de tweede keer dus een luipaard op dit safari-avontuur! Na het ontbijt, in de middaguren, op de weg van Skukuza naar Lower Sabie dan toch de eerste, echte leeuw! Twee volwassenen en twee kleintjes. We zijn voldaan als we bij Lower Sabie aankomen. We hebben hier twee geschakelde huisjes wederom aan het hek. Het uitzicht is fenomenaal! We zitten dichtbij het restaurant aan de rivier de Sabie en hebben uitzicht op olifanten, nijlpaarden, apen etc. Wat een luxe! Net voor etenstijd gaan Fred, Davy en Shirley nog even op stap om te kijken of de leeuwen er nog zijn. En inderdaad, ze liggen nog steeds op de rots. Alleen nu met veel minder bekijks (lees: tientallen auto’s…) Bij het avondeten in het restaurant de volgende verrassing om de succesvolle dag compleet te maken: een Afrikaans Civetkat! Moe, maar voldaan, gaan we te rusten. Nog steeds geen wifi (Ook niet in Skukuza), maar de avonturen gaan maar door….

Maandag 5 juni 2017
Dag 11: Kruger Park (Lower Sabie)
We zijn weer vroeg op! Half 6 gaat de wekker en om 6 uur staan we voor het hek om Kruger weer aan te vallen. Een ochtend game-drive. We zien weer van alles met zelfs een vaag luipaard. We tellen hem niet omdat hij niet voor alle vier te zien was. Het ontbijt is weer in Skukuza. En weer geen internet. Om gek van te worden. Maar ja, This is Africa! We hebben ons er al bij neergelegd dat we het thuisfront niet dagelijks kunnen bijpraten! Jammer, maar het is nu eenmaal zo. Op de terugweg naar Lower Sabie belanden we zo maar in een kudde overstekende olifanten. Niet geheel ongevaarlijk. Het duurt zo lang dat we toch maar besluiten er snel tussendoor te gaan. Spannend, want we hadden ingesloten kunnen worden. En dat is geen pretje. Alhoewel…. Middagdutje en om 16:30 uur hebben Davy en Shirley een verrassing voor Fred en Jolanda georganiseerd! Een Sunset Game-drive met Bush Braai! Omdat wij de enige vier zijn wordt het een private game-drive! Petros is onze goedlachse chauffeur! In eerste instantie is de oogst niet al te best: krokodillen, nijlpaarden, een leguaan, struisvogel, zebra, steenbok etc. Na twee uur rijden komen we bij een schitterende plek uit waar ‘plotseling’ drie personen klaar staan om ons te verwennen. Bij een niet omheind picknick plek gaan we braaien! Een kampvuur, BBQ, salade, vlees, dessert en koffie toe! Zalig! We zitten midden in de bush want als we naar de wc moeten, gaat een ranger met geladen geweer met ons mee! En op de wc gekko’s, spinnen en kleine muisjes! Normaal zijn hier veel hyena’s en olifanten dus we zijn gewaarschuwd! Spanend! Op de terugweg naar Lower Sabie het absolute hoogtepunt van dit safari-avontuur. Fred en Shirley schijnen met grote lampen het veld af en plotseling zegt Shirley: ‘Stop! Back Please Petros!’. Petros rijdt de Range Rover in het aardedonker terug en we zien op zo’n tien meter afstand, twee opflikkerende groene oogjes. Impala’s denken we. Misschien een hyena, maar Freek ‘Davy’ Vonk ziet het bliksemsnel: een leeuwin! We schijnen de naaste omgeving af. Nog een leeuw, En nog een. En nog een. En kleintjes. We tellen maar liefst 10 leeuwen! Allemaal vrouwtjes en kleintjes. Geen man te bekennen. Ze kijken allemaal strak naar rechts en bewegen zich in een keurige rij ook die kant op. Met de lantaarns schijnen we mee en wat zien we vlak voor hen aan de rechterkant? Tien enorme buffels! We zijn getuige van een ‘kill’! ‘It’s movie-time, people’, lacht Petros breeduit! Ze proberen de buffels in te sluiten en twee leeuwen gaan in de aanval. De buffels slaan echter op de vlucht en, vlak voor onze meerijdende jeep, staken de leeuwen al snel de ongelijke strijd. Teleurgesteld druipen ze af en met de lantaarns volgen we ze nog een tijdje. Na verloop van tijd rijden we, opgetogen, weg en op 100 meter treffen we de buffels weer aan! Totaal niet onder de indruk van dit leeuwengeweld! Wat een adrenalineshot! Niet onder woorden te brengen! In plaats van 20:30 uur zijn we pas om 21:15 uur terug van de game-drive! De beste ooit! We geven Petros uiteraard een fikse ‘tip’ en gaan om 22:00 uur voldaan naar bed. Van slaap komt de eerste uren niet veel…..

• 09 Juni 2017 - 20:58

Ineke:

Hallo allemaal,

Wat een geweldige dingen maken jullie mee. Onbeschrijflijk.
    Wat is het weer genieten om jullie avonturen te lezen.

En geen wifi. So what. ook wel lekker rustig en de verhalen komen vanzelf.

Lekker verder genieten

Ineke

• 09 Juni 2017 - 23:43

Karin:

Wat hebben jullie het geweldig! Geniet met volle teugen!

• 12 Juni 2017 - 07:46

Patricia:

Whooow, fantastisch wat jullie meemaken!! Geweldig veel dierenbezoek hebben jullie. Geloof graag dat de camara's over-uren maken. Geniet er nog lekker van!! Greetzzz Patricia