Afscheid Kruger Park - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu Afscheid Kruger Park - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Afscheid Kruger Park

19 Juni 2017 | Nederland, Zaandam

Dag 17: van Kruger Park (Satara) naar Nkorho Bush Lodge
Zondag 11 juni 2017
Na 10 dagen Kruger Park verlaten we het mooiste wildpark van de wereld. Met weemoed, maar vol onvergetelijke herinneringen. Zijn om half 6 op en gaan om 6 uur rijden als de hekken van het park opengaan. Op ons gemakkie rijden we naar Orpen Gate, de uitgang. En weer is het raak! We treffen onderweg drie leeuwen op een rots: 2 mannetjes en 1 vrouwtje. De teller van het leeuwenaanbod gaat richting 35! Ongelooflijk! Vlak voor de uitgang bij Orpen komen we ook weer een grote kudde buffels tegen. We laten ze over de weg passeren en gaan ons dan uitchecken bij Kruger! Een kopje koffie en om 10 uur is er officieel een einde gekomen aan ons Kruger-avontuur! Niet getreurd, want het volgende avontuur staat alweer op ons te wachten! Als afsluiting van onze safari-reis hebben we 4 nachten in private game lodges geboekt! Om te beginnen twee nachten in Nkorho Bush Lodge! De lodge is onderdeel van het wildpark Sabi Sand Game Reserve en ligt tegen Kruger aan! We worden onthaald door een charmant 4-koppig Ontvangstcomite inclusief warme handdoekjes en een drankje! Sleutels van de auto afgeven (wordt door het personeel geparkeerd...) en ook de koffers worden naar de lodges gebracht! Wat een luxe! Het is een droomlocatie! Zwembad met uitzicht op het wild, Bar, lounge-ruimte, het ontbreekt ons aan niets! Een en al weelde! Dat wordt genieten! Voor geïnteresseerden: www.nkorho.com! Na de lunch is in de namiddag de eerste game drive met chauffeur Chene en tracker Chris. We zitten samen met een stel uit London in de terreinwagen! De hoogtepunten: bij een termietenheuvel treffen we drie hyena-cubs! De moeder slaat op afstand alles gade! Via de communicatie krijgt Chene bericht dat er leeuwen zijn gesignaleerd inclusief cubs! Op volle kracht á la Lara Croft uit Tomb Raider scheurt zij er op imponerende Verstappen-wijze naar toe! Wat een stoer wijf zeg! Zalig! Ter plekke in de avondschemering inderdaad 7 leeuwen! Inclusief 'kleintjes'! We zitten er bovenop en maken schitterende foto's. Op de terugweg naar de lodge, in het donker, nog een jakhals. Na het opfrissen is het diner in de zgn. Boma! Genoeg na te bespreken en voor Fred komen de eerste Sprinkbokkies op tafel! Amarula (een romige Zuidafrikaanse likeur) en pepermuntlikeur in dezelfde kleuren (goud en groen) als het nationale rugbyteam! Het Engelse koppel, gastvrouw Bianka en powerwoman Chene doen ook mee! Een passende afsluiting van een geweldige avond op een geweldige locatie! Om 22 uur liggen we zalig te soezen in onze spectaculaire lodge! LATERRRRRR!

Dag 18: Nkorho Bush Lodge
Maandag 12 juni 2017
Half 6 worden we gewekt door Chene. Om 6 uur de ochtend game drive. We stuiten al snel op een luipaard maar mogen deze niet te dicht benaderen. Sabi Sand is onderverdeeld in diverse lodges en iedere lodge heeft zijn eigen grond. Op je eigen grond heb je voorrang ten opzichte van de anderen. Een 'concurrerende' terreinwagen zet hem dan ook al snel voor onze wagen en jaagt het luipaard zelfs weg. Oliedom dus. Niet veel later een imponerende mannetjesleeuw op zo'n 30 meter. Diverse terreinwagens komen foto's maken van de slapende Koning Van De Wildernis, maar gaan na verloop van tijd weer weg. Chene is de enige die hoopt op beweging van de leeuw en inderdaad wordt haar geduld beloont! Na een kwartier komt de leeuw recht op ons aflopen! Klik. Klik. Klik gaan de fototoestellen. Bij wildspotten zijn drie zaken erg belangrijk! Timing! Geluk! En Geduld! Om een uur of 8 is er een koffiepauze (in het wild!) en na terugkomst in de lodge, even opfrissen en dan om half 10 Breakfast! We besluiten met Chene en Chris om 10.15 een Bush Walk te doen! Een uurtje lopen in het wild. Met alle gevaar van dien! Het gaat er serieus aan toe. Chene heeft een geladen geweer mee en Chris houdt alles in de gaten. In een rij sluipen. Doodstil. Dus reuze spannend! We kunnen de giraffen bijna aanraken, worden opgejaagd door een olifant en zien zebras, kudu's en wrattenzwijnen. Na een uurtje zijn we weer terug! Davy mocht o.a. als tracker zijn talenten tonen. En vlak voor het einde een kudde van 10 olifanten op ons pad, inclusief kleintjes. Tot de lunch om 14 uur relaxen. Letterlijk, want we nemen alle vier een massage van Mandy, de dochter van de lodge-eigenaar. Ze schrikt zich te pletter als Fred, met zijn zwembroek, haar kamertje binnenkomt.... De foto spreekt boekdelen! Om 15.30 uur de Sunset game drive. En tot verrassing van ons allemaal de minste van de hele vakantie! We treffen vrijwel geen wild. Halverwege een stop met biertje (Castle!), koffie en wat fris en om 19 uur zijn we weer terug in de lodge. Een olifant, twee neushoorns en een uiltje, we zijn uitermate teleurgesteld. En ook ontstemd over Chene en Chris. Bij het eten het nodige Nederlandse geklaag en gejammer. Chene moet morgenochtend bij de laatste game drive echt alles uit de kast halen om nog een goede tip te rechtvaardigen. Hoezo, de lat hoog leggen? Morgen toch een Happy Ending? LATERRRRRR!
PS: de afscheidsavond van Nkorho wordt door Fred in stijl afgesloten. In de lounge-stoelen, in een zwoele atmosfeer, samen met een koppel uit Chili, het Londense stel, Justin uit Amerika, ranger Arie en masseuse Mandy interessante discussies over de neushoornjacht, Brexit en Patricia Paay! Uiteraard vergezeld van de nodige Springbokkies....

• 19 Juni 2017 - 16:24

Marcel:

Mooie reis zeg! Alles is voor ons herkenbaar en als je eenmaal op safari gaat raak je besmet van deze virus en wil je niets anders meer...
    Zo mooi om 6 uur in de jeep of auto en spotten maar...
    soms uren niets te zien en dan zo uit het niets een kadootje ...

• 19 Juni 2017 - 21:27

Gerard Van Putten:

Dit moet wel een mooie reis geweest zijn zo te zien aan de prachtige foto's.