De maya's - Reisverslag uit Chichén-Itzá, Mexico van Davy Stam - WaarBenJij.nu De maya's - Reisverslag uit Chichén-Itzá, Mexico van Davy Stam - WaarBenJij.nu

De maya's

Blijf op de hoogte en volg Davy

19 Mei 2018 | Mexico, Chichén-Itzá

Dag 2:
Na een vier uur durende nacht stonden we om vijf uur al naast ons bed. Altijd fijn die jetlag. Na een heerlijk ontbijtje in de prachtige tuin van het hotel maken we ons klaar voor het avontuur. Om acht uur wordt de huurauto door Avantrentacar bij het hotel gebracht. Na enkele snelle formaliteiten kregen we nog advies hoe we om moeten gaan met de mogelijke oplichtingspraktijken bij de politie en bij de tankstations. Mexico staat namelijk bekend om de 'truucjes' welke worden uitgehaald door de pompbedienden en de politie. Binnen no time waren we Cancun uit. Het is toch altijd even wennen aan het rijden in het buitenland maar in de Chevrolet voelde het snel als vanouds. Wel af en toe opletten voor de 'topes'. Dit zijn een soort drempels maar dan in de extreemste vorm en deze liggen op wegen waar je ze zeker niet verwacht. De weg van Cancun naar Chichen Itza duurt twee uur lang en zowel links als rechts zie je uitsluitend groene bossen. Ook vliegen op deze route duizenden vlinders. Halverwege de ochtend komen we aan bij de cenote Ik-Kil. Cenotes zijn water bevattende grotten onder de grond. In het schiereiland Yucatan zijn er hier ongeveer 3000 van. Snel onze zwembroek aan en na een steile trap naar beneden springen we het water in. Wat is het hier toch prachtig. Bovenin de grot vliegen de zwaluwen en de mot-mots. Aan de rand van de opening aan de bovenkant hangen lianen omlaag en via meerdere kanten stroomt er water de cenote in. We blijven een uur lang in het water om te genieten van deze schoonheid. Nadat we het water uit gingen om weer naar boven te lopen zien we ook meervallen zwemmen in het water waarin we net lagen. Het weer is ook prachtig. Met een graad of 30 is het in de ochtend goed vertoeven. In de middag wordt het nog een paar graden warmer maar ook een stuk benauwder. Vaak valt er dan ook in de namiddag nog een goede bui of is er onweer. Na Ik-Kil rijden we binnen vijf minuten naar ons hotel voor de komende twee nachten. Mayaland ligt aan de rand van Chichen-Itza en heeft een eigen ingang om het park op te gaan. We hebben een kamer met uitzicht op El Caracol (de sterrenwacht) en het complex van deze lodge is prachtig. We maken dan ook meteen een wandeling en komen tal van leguanen tegen en de huis pauw. Bij de lodge komen ook veel touringcars met toeristen lunchen na het bezoek aan het tempelcomplex. Het is dan ook lekker druk tijdens de lunch. Voor de avond hadden we thuis tickets gekocht voor Noches de Kukulcan. Het was nog even spannend of het droog bleef maar gelukkig ging deze licht show door. Om acht uur gingen wij met nog 300 toeristen en miljoenen muggen het park op. Zelfs de anti muggen spray zorgden er voor dat de muggen bij alle toeristen niet weg bleven en op tien centimeter boven de hoofden bleven rondvliegen. We kregen een ipod mee waarmee we bij 11 verschillende punten informatie kregen over de plekken waar we op dat moment stonden. De verschillende overblijfselen waren mooi verlicht. Ook dit was weer prachtig. Via het balspeelveld, de tempel van de jaguar en de tempel van de krijgers kwamen we uiteindelijk bij het iconische gebouw van de maya historie: El Castillo. Hoogtepunt was ook wel weer dat toen we een foto van de tempel en de maan wilden maken er een ster naar beneden viel en deze mooi op de foto kwam te staan. Bijzonder! Net als de rest van de dag was ook de show onvergetelijk. De geschiedenis van Chichen-Itza werd op El Castillo geprojecteerd. Ondertussen zoemden talloze grote insecten in het pikkedonker tegen ons aan. En op de weg terug was de freak show begonnen voor Shirley. Kakkerlakken, duizendpoten en noem maar op krioelden over de paden.

Dag 3:
Om zes uur zijn we beide weer klaarwakker. Het wordt licht en met het zicht op El Caracol kan je niet anders dan gelukkig wakker worden. Om acht uur staan we klaar om een bezoek te brengen aan het complex. In de vroege ochtend is de temperatuur nog iets fijner en is het nog rustig zonder het massatoerisme wat halverwege de ochtend binnen komt vanuit Cancun. We lopen direct door naar El Castillo om een foto te kunnen maken zonder andere toeristen en dat lukt. Ondanks dat het nog vroeg in de ochtend is schijnt de zon volop en is het echt een uithoudingstest. We bezoeken alle gebouwen en verbazen ons iedere keer weer hoe bijzonder het hier wel niet is om tussen deze oude gebouwen rond te mogen lopen. Rome is hier niks bij vinden wij. We beginnen met een wandeling naar de heilige cenote van de maya's waar vroeger veel mensen in werden geofferd. We lopen door het plein van de duizend zuilen, het marktplein, El Osario en door de zuidelijke tempelgroep. Ondertussen lopen we ook langs tal van kraampjes en worden de eerste souvenirs ingeslagen. Na drie uur houden we het voor gezien en gaan we ontbijten en brengen we de middag door in het zwembad. Ook dit is vakantie! Morgen hebben we een reisdag voor de boeg om de dag erna op tijd in jungle stad Palenque te kunnen arriveren.

• 20 Mei 2018 - 15:25

Jolanda:

hallo schatten, geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken, vooral die insecten voor shirley. Arme meid.
    Nog veel plezier en hou ons op de hoogte.