Epiloog - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu Epiloog - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Epiloog

22 Juni 2017 | Nederland, Zaandam

Welkom terug in Nederland: Epiloog!
Dag 21: van KwaMbili naar Johannesburg
Donderdag 15 juni 2017
Het dagelijkse ritueel! Om half 6 wekken en om 6 uur vertrekken. Jolanda spaart krachten en slaapt uit. We zijn in de lodge nog even op zoek naar bushbabys (Galago's) die de dag ervoor bij Fred op zijn voeten stonden! Daarna de laatste game-drive van de trip! Meester-spotter Davy ziet twee hyena's die Albert en Sam bijna over het hoofd hadden gezien. Maar het hoogtepunt volgt later! Sam ziet verse sporen van leeuwen en stapt van zijn stoeltje af om de footprints goed te bestuderen. Ook driver Albert stapt uit en ze lopen beiden op een gegeven moment zeker tien meter voor de terreinwagen uit. Sporen van een paar uur geleden. Spannend. Ze lopen terug en gaan weer zitten! Dan kijken we naar links en zien twee vrouwtjes-leeuwen tussen het struikgewas. Zo dichtbij. We parkeren de wagen voor de leeuwen en waarschuwen andere wagens. Bizar. We maken onze laatste dierenfoto's en gaan dan langzamerhand om een uur of 9 terug naar de lodge. Daar staat een opgewonden Jolanda. Zij heeft net maar liefst 5 nyala's op bezoek gehad voor haar tent. Indrukwekkend. Breakfast. Inpakken en wegwezen! Nog een foto met de hele groep én ranger Albert in de schitterende oud-Engelse buitensalon van KwaMbili! We worden nog nét niet uitgezwaaid door een luipaard.... Het wordt een lange reisdag! Eerst gaan we, via hobbelige wegen, Thornybush uit. Bij de uitgang staan giraffen ons uit te zwaaien! Omdat we via de zgn. Panoramaroute gaan, hebben we adembenemende uitzichten. Een formidabel berglandschap. Bij de Three Rondavels in de Blyde River Canyon stoppen we en kopen bij kraampjes langs de weg de laatste souveniers. In plaats van dieren kan Fred eindelijk weer eens mensen fotograferen! De lunch is in Graskop bij het beroemde Harries Pancakes! Temperatuur weer dik 30 graden. Hier waren we in 2010 ook. Ook nu treffen we een FOX-Reizen-gezelschap. Jammergenoeg geen spoor van Navin en Gavin... We geven gas want we willen op tijd op het vliegveld in Johannesburg zijn! Dan moet de auto natuurlijk eerst nog uitgebreid schoongemaakt worden! En dat gebeurt bij een benzinestation in Alzu N4. Geen washstraat maar allemaal handwerk. We doen allemaal mee en binnen een kwartier ziet ons racemonster er weer piekfijn uit. Bij het naar het toilet gaan de volgende verrassing. Er is een uitgebreide waterpool achter met vele dieren! Te gek. Plassend dieren spotten! Moet niet gekker worden! Het is al donker en in de vooravond als we O.R. Tambo vliegveld in Johannesburg bereiken. Auto afleveren en dan bij Mugg & Bean de laatste Zuidafrikaanse maaltijd! Uiteraard weer op souvenierjacht en om 23.15 uur gaan we de lucht in! Aan het safari-avontuur 2017 is (bijna...) een einde gekomen! En o ja, Marcel van harte gefeliciteerd! De 60 komt nu wel héél dichtbij...

Dag 22: Johannesburg - Amsterdam (Schiphol)
Vrijdag 16 juni 2017
De slaapvlucht Johannesburg - Amsterdam vliegt zowel letterlijk als figuurlijk voorbij. Fred en Jolanda aan de slaappillen, Davy slaapt altijd en overal en Shirley doet geen oog dicht door de turbulentie. Om even na 10 uur landt onze KLM-vlucht op Schiphol. Welkom terug in Nederland! En dat zullen we snel merken. Bij de paspoortcontrole een gigantische rij! Schandalig en belachelijk! De electronische controle duurt een eeuwigheid. Het geklaag en gejammer viert hoogtij! Je schaamt je als Nederlander om buitenlanders op deze wijze in ons landje te verwelkomen. De eerste indruk is mensonterend. In ieder derdewereldland hebben ze het beter georganiseerd! Daarna het volgende obstakel: de bagageband! Op band 11 komen twee vluchten tegelijk aan: uit Johannesburg en Istanboel. De band ligt vol met koffers uit Istanboel. Omdat Turkije geen EU-land is, staan al deze mensen nog uren bij de paspoortcontrole. En de koffers van deze mensen blijven onaangeroerd op de band rondgaan. De koffers uit Johannesburg kunnen er niet tussen. Mensen worden steeds kwader. Er is niemand om dit simpele probleem op te lossen. Schiphol prijst zichzelf helemaal uit de markt. Na 75 (!) lange minuten kunnen we eindelijk onze geliefden (Gemma, Nick, Ethan en Angie) weer in onze armen sluiten. Over de prijs van de parkeertarieven zullen we het maar niet hebben....

Epiloog!
Maar liefst 8 luipaarden, 5 cheetahs en 44 leeuwen hebben we op ons avontuur ontmoet. Een bizar hoog aantal. We realiseren ons dat terdege. Daarnaast honderden olifanten, buffels, giraffen, wildebeesten, zebra's etc. In totaal hebben we in drie weken tijd, met de auto, 3658 kilometer afgelegd. Rond de 35 game-drives hebben we gedaan. Twee keer hebben we een lekke band gehad. Davy heeft ruim 3500 foto's gemaakt, Fred 2500. Shirley heeft bijna 4 uur gefilmt. Met de telefoontjes hebben we ook honderden foto's gemaakt en gefilmt. Een ontwikkeling die er in 2010 (toen Fred en Jolanda er voor het laatst waren) nog niet was. Zuid-Afrika heeft weer een verpletterende indruk op ons achtergelaten. Het is een betaalbaar land (lage benzineprijs, goedkoop eten, schitterende hotels en lodges) met vriendelijke mensen. Politiek gezien zitten ze zeker nog niet in rustig vaarwater. Maar als vakantieland is het zéér aan te bevelen! Wij sluiten nu dit Dagboek. We gaan de komende maanden rustig werken aan de fotoboeken en film! We danken iedereen voor de reacties én het meeleven. Het Dagboek heeft bijna 2000 'hits' opgeleverd dus mag als geslaagd worden betiteld. Ondanks dat we in het Kruger Park vrijwel geen wifi hadden.... Tot het volgende avontuur!
PS: en het belangrijkste! Davy en Shirley zijn na anderhalve maand nog steeds gelukkig getrouwd!

• 22 Juni 2017 - 21:52

Yvonne Wanrooij:

Lieve mensen,
    wat hebben we mee mogen genieten van jullie ongelooflijk mooie reis!
    Super leuk, maar vooral ook bijzonder.
    Als ik, wij, het al zo bijzonder vonden, wat voor ervaring moet dit voor jullie geweest zijn.
    En dan nu lekker aan de slag met die duizenden foto's. Past vast niet in één album!
    Heel veel plezier met alles wat er nu aan herinneringen komen gaat!
    Yvonne

• 29 Juni 2017 - 13:54

Ineke:

WOW WOW en nog eens WOW.
    Wat een beesten en avonturen. Ik heb er van genoten om alles een klein beetje mee te beleven.