Het Zwitserleven-gevoel... (Deel-6) - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Davy Stam - WaarBenJij.nu Het Zwitserleven-gevoel... (Deel-6) - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Het Zwitserleven-gevoel... (Deel-6)

Blijf op de hoogte en volg Davy

04 Juli 2013 | Tanzania, Stone Town

Fred: Zondag 30 juni: in de ochtend met onze nieuwe bus- en chauffeur Hassan op pad. We gaan in Mto wa Mbu fietsen.... O.a. naar Lake Mayara, bezoeken bananenplantages, drinken bananenbier (?) en eten tot besluit bij een Tanzaniaanse familie streekgerechten. Uiteraard na afloop van de fietstocht weer shirtjes ruilen met de Oppergids! Na de lunch rijden we in de middag over bereslechte wegen naar Arusha, een van de grotere steden in Tanzania. We hebben een schitterende lodge L Oasis. (niveau FOX-reis Zuid-Afrika...).Prima maaltijd (eindelijk eens geen rijst, carbonera met banana-split toe...). Eerst Italie-Uruguay op tv, laat wijselijk de finale Spanje-Brailie schieten...

Maandag 1 juli: gaan in de ochtend naar het centrum van Arusha. Op de plaatselijke markt weer vele vrienden (Rafiki!) en vriendinnen gemaakt: 2 t-shirts, fotolijst en nog wat verrassingen voor Jol en Gemma. In Cafe Barrista prima capo en steakburger gegeten. Het is weer schitterend weer. In de ochtend bleek dat een 10-jarig jochie uit Capetown snachts was opgebleven voor de voetbalwedstrijd in de bar. Geef hem smorgens wat AJAX-souveniers. Dolgelukkig gaat hij verder aan zijn uitsmijtertje.. Tegen 4 uur arriveren we in Moshi aan de voet van de hoogste berg van Afrika, de imponerende Kilimanjaro. We zetelen op de Kahawa (koffie in Swahili!) Campsite voor de laatste 2 nachtjes in tenten. Daarna doen we een koffietour.

Dinsdag 2 juli: Onze tentjes staan aan de voet van de Kilimanjaro. We hebben dus een machtig uitzicht. Vandaag is het echter behoorlijk bewolkt. Tijdens de ochtendwandeling doen we de locale markt aan. Kleurrijke taferelen, de camera maakt overuren. sMiddags relaxen. Eigenlijk een soort van rustdag..

Woensdag 3 juli: We worden wakker met de besneeuwde top van de Kilimanjaro in zicht! Bijna 5900 meter hoog! Vlug fotos nemen voordat de wolken er weer voorschuiven. Ontbijten en daarna van Moshi naar Arusha Airport. We vliegen vandaag naar Zanzibar, het tropische eiland voor de kust van Tanzania. Reisduur circa anderhalf uur. Snel nog even een Tanziaanse cap gekocht en dan boarden. We vliegen in een Cessna en er is plaats van max. 11 personen! Ik ga/mag naast de Zuidafrikaanse piloot zitten! Ge-wel-dige ervaring! We zien zelfs de top van de Kili vanuit de lucht! Doordat er een passagiersvliegtuig van Oman Air voorrang op ons heeft cirkelen we bijna een kwartier boven Stone Town, de hoofdstad van Zanzibar. Er worden zelfs enkele duikvluchten gemaakt! Na afloop het volgende pijnlijke moment tijdens deze trip. Bij het zoeken van mijn handbagage kom ik in onprettige aanraking met de proppeller. Het bloed spuit uit mijn linkerwenkbrauw. Ontsmetten, pleister erop en Rambo Fred kan Zanzibar onveilig maken. Begin steeds meer te voelen wat John al die jaren heeft meegemaakt... Binnen het kwartier zijn we in ons hotel in het centrum van Stone Town. Freddy Mercury Museum (hij is hier in Zanzibar geboren!), pinnen, eten, tijdens de ondergaande zon op het strand een Kili achteroverslaan met wat mensen van de groep, weer wat eten en naar bed. Zanzibar maakt een relaxte indruk. Hakuna Matata!

Donderdag 4 juli: Vandaag staat de boottocht Safari Blue op het programma. Een onvergetelijke ervaring. Met 14 man zitten we de hele dag op een dhow, meer dan 30 graden, goudgele stranden, dolfijnen om de boot, azuurblauw doorschijnend water waar je de vissen zo kunt oppakken, snorkellen, het echte ZWITSERLEVEN-gevoel... De lunch gebruiken we op een tropisch eilandje met een groot zeebanket (kreeft in overvloed...) en een swingend bandje! Stukje zwemmen en natuurlijk (?) weer shirtje ruilen met de Grote Chef. Begin er steeds meer plezier in te krijgen! In de middag zeilend terug naar het strand. Douchen, schoonmaken en op zoek naar een internetcafeetje. Bij 2 kreeg ik geen goede verbinding met Nederland, tik mij nu het leplazerus op een Arabisch toetsenbord (95% van Zanzibar is moslim!). Het einde van ons avontuur begint in zicht te komen. Nog 2 dagen hier en dan zondagochtend aankomst op Schiphol. Zie ik eindelijk mijn Grote Liefde weer... (wel een erg klef einde van dit stukje he...)

• 04 Juli 2013 - 19:52

Je Meissie En Kiki:

jeetje schat wat maak je allemaal mee, dat heb je er nou van als ik niet op je pas. Ik hoop dat de laatste zin wel betrekking heeft op mij of bedoel je kikmans. XXXXXXX
    Als ik het zo lees past je koffer niet dicht vanwege de shirtjes en prullariatjes. Hoop dat jullie niet verbrand zijn in die hete zon. Maar denk dat je wel een paar weken nodig heb om alles wat jullie hebben meegemaakt op een rijtje te krijgen.
    Heb de boel aardig bijgehouden maar het onkruid in de voor en achtertuin laat ik even zitten tot dat jij er weer bent (wil je niet het gevoel geven dat je onmisbaar bent) Nou schatten ik kijk uit naar schiphol dan ben je weer lekker bij mij (ons) net zo'n klef einde als die van jou.xxxxxxxx

• 04 Juli 2013 - 21:09

Eileen:

wat een super enerverende reis, het was wel weer smullen van jullie verhalen. Wat je zegt: Zuid-Afrika is een speeltuintje vergeleken bij de Serengeti en de natuur zoals jullie die hebben beleefd!! Ook wij zijn héél benieuwd naar jullie foto's.....
    Wel aardig trouwens dat jullie vast wat zon vooruit hebben gestuurd naar Nederland ;-))
    We spreken elkaar!
    groetjes, Eileen&Andre

• 04 Juli 2013 - 21:30

Paul Mansoor:

stammie maak je maar vast klaar voor de karpershoek...

• 04 Juli 2013 - 21:54

ATJE:

Hahaha jeetje Fred jij maakt weer van alles mee........niet al die spannende dieren, maar boten en vliegtuigen...dat is pas gevaarlijk...Dave & Fred geniet nog even van de laatste dagen....wij kijken weer uit naar jullie mooie foto's en filmbeelden......daar moeten wij het de komende jaren maar mee doen;-) tot snel x Groetjes ATJE

• 05 Juli 2013 - 01:19

Karin:

Ooooohhh! Wat zou ik graag als verstekeling in jullie rugzak willen zitten en alles mee ervaren! Behalve dan een propeller in je wenkbrauw! Au!

• 05 Juli 2013 - 16:26

John Moorman :

Hee Fred en Davy!
    Aan het eind van een gewone werkdag lees ik jullie reisverslagen op mn telefoon.
    Ben heel benieuwd naar de mooie fotos die jullie hebben gemaakt .
    Geniet en tot gauw ziens .
    Groet John.

• 05 Juli 2013 - 22:23

Fanja:

Wat zijn jullie verhalen toch heerlijk om te lezen. Wanneer komt het in boekvorm uit? Kan niet wachten op de foto's. Geniet nog lekker van de laatste dagen xxx

• 06 Juli 2013 - 23:09

Lily:

Hoi,
    Wat een geweldige reis hebben jullie. Dit is Sawadee. Toch heel anders dan Fox. Heb je ook een reisverslag gemaakt? Zou het erg leuk vinden om dit samen met de foto's een keer te zien en te lezen. Is het erg vermoeiend geweest?
    Groetjes
    Lily