Drie dagen St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu Drie dagen St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Drie dagen St. Lucia

Blijf op de hoogte en volg Davy

31 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Maandag 30 mei 2017
Dag 4: Underberg – St. Lucia
De tweede reisdag! We nemen met weemoed afscheid van de kou (weer nachtvorst…), Stephen, Lynne (was al om 5.30 op om de twee zoons naar de privéschool in Pietersmaritzburg te brengen), de drie honden, maar vooral de grandioze lodge! Volop zonneschijn als we naar St. Lucia rijden. Om een uur of half twee melden we ons bij de Elephant Coast Guesthouse! St. Lucia is de nijlpaardenhoofstad van Afrika! Ze lopen er ’s avonds over straat of in onze tuin. Ciska en Albert hebben de lodge 16 jaar geleden opgezet maar zitten nu twee maanden in Friesland. Grizaan neemt de honneurs echter voortreffelijk waar! We eten in het voortreffelijke sushi-restaurant Ocean Basket! Daarna de eerste game-drive van de vakantie! Een night-drive in het iSimangaliso Wetland Park. De oogst: nijlpaarden, zebras, giraffes, bushbokken, waterbokken, reedbokken, eagle-owl, scrub-hare, bushbaby, wildebeesten (oftewel gnoes), nyalas, duikers, thick knee’s en natuurlijk de kameleon! Shirley neemt hem/haar op haar hand en geniet intens. Voldaan maar vermoeid gaan we tegen 12 uur naar bed!

Dinsdag 31 mei 2017
Dag 5: St. Lucia
We zitten drie dagen in St. Lucia (aan de Indische Oceaan!) en gaan vandaag naar Hluhluwe Umfolozi Park. Het park is vooral beroemd om zijn neushoornbeschermingsprojecten! De zon is de hele dag aanwezig en de oogst: meer dan 10 neushoorns in alle soorten en maten (de mooiste 10 meter van ons vandaan…), 10 giraffen, waarvan er eentje net voor onze auto, wrattenzwijnen, zebras, impalas, buffels, baboons, vervetapen, ibissen, krekels, wildebeesten, gieren, te veel om op te noemen. Op de terugweg blijven we ons verbazen over het vervoer in Zuid-Afrika! Ten eerste is de benzine schandalig goedkoop (nog geen euro voor een liter 95 loodvrij). 14 rand is ongeveer 1 euro maar daar blijft de benzineprijs onder! Ten tweede loopt iedereen op de snelweg! Als er een school uitgaat, lopen alle scholieren (keurig in uniform!) je op de snelweg tegemoet. Levensgevaarlijk, in onze ogen. Maar dit is Afrika! ’s Avonds gegeten (zalm en pizza!) bij Reef & Dunes in de wereldberoemde MacKenziestreet!

Woensdag 31 mei 2017
Dag 6: St. Lucia
De laatste dag in St. Lucia! Na weer een voortreffelijk ontbijt (inclusief de eerste malariapil!) gaan we een wandeling naar het strand maken. Binnen de kortste keren worden we omringd door aapjes. Nieuwsgierig en op zoek naar voedsel. Het strand van de Indische Oceaan ziet er aanlokkelijk uit. Maar er staat toch wel een flink windje. Op de boardwalk zien we al snel de eerste krokodillen, pelikanen, bushbokken en duikers. Het is inmiddels zo warm dat we besluiten rond het middaguur het zwembad van de lodge op te zoeken. We zitten rustig beneden totdat we een aap de kamer van Jolanda en Fred in zien glippen! Jolanda snel naar boven en de aap was snel ‘gevlogen’. Niets ontvreemd maar het doet ons realiseren dat we overal de luiken dicht moeten houden! In de middag gaan we een game-drive maken naar Cape Vidal. We hebben een wildcard voor alle wildparken dus maken daar gretig gebruik van. We komen (letterlijk!) oog-in-oog te staan met koedoes en wrattenzwijnen. De verdere oogst: o.a. wildebeesten, neushoorns, een visarend, nyalas en buffels. ’s Avonds het verslag bijwerken en afscheidnemen van Grizaan. We hebben voor alle ‘gastheren/dames’ Hollandse klompjes meegenomen als kadootje! Morgenochtend vroeg naar Swaziland én het Kruger Park. Hier blijven we, op verschillende locaties, 15 dagen! Omdat er niet overal wifi is, is het dus afwachten wanneer we weer contact hebben! Dank alvast voor alle reacties en zowel bij het 1e deel als nu proberen we weer wat telefoon-kiekjes bij te sturen om een indruk te geven van onze avonturen!
Naschrift: na het tikken van het reisverslag gingen Davy en Shirley nog even voor de laatste keer naar buiten om te kijken of er toch nog nijlpaarden door de straten van St. Lucia liepen. De vorige twee avonden hadden we pech maar vanavond was het Bingo! Snel auto gepakt (het is verboden ’s avonds door St. Lucia te lopen!) en binnen de kortste keren zagen we het nijlpaard parmantig door de straat lopen. Grazend en zich van geen kwaad bewust. Een ongelooflijk gezicht! Als bewijs uiteraard de fotos, maar duizend woorden schieten te kort om ons gevoel te beschrijven!

• 31 Mei 2017 - 22:01

Ineke:

Hallo lieve mensen,

Leuk om dit allemaal te lezen en weer een gevoel te krijgen van weer terug te zijn in dit geweldige land. Gaaf om een nijlpaard tegen te komen in St. Lucia.
    En nu op naar Kruger, waar jullie ook vast allemaal mooie dingen en beestjes te zien zullen krijgen.
    Geniet lekker (Met of zonder Wifi) :)
    ineke

• 31 Mei 2017 - 22:03

John Moorman:

Erg leuk en vooral spannend deze reis.
    Geniet er maar lekker van en doe voorzichtig hè!
    Verheug me op al die mooie foto's.
    Groetjes John

• 31 Mei 2017 - 22:14

Bob Bakker:

Kanjers leuk reis verslag ik lees het graag,maar over nijlpaarden gesproken op ons sportpark lopen er ook een paar rond.

• 01 Juni 2017 - 08:56

Cees:

Geniet van jullie geweldige reis, veel plezier.

• 01 Juni 2017 - 21:59

Eddy De Groot:

Familie Stam, leuke avontuurlijke verhalen met mooie foto's, van o.a. wilde nijlpaarden....
    Heel veel plezier komende dagen..., maar pas daar wel op voor al die loslopende geiten....