Dag 7+8 St. Lucia - Kruger Park - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu Dag 7+8 St. Lucia - Kruger Park - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Dag 7+8 St. Lucia - Kruger Park

Blijf op de hoogte en volg Davy

07 Juni 2017 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Donderdag 1 juni 2017
Dag 7: St. Lucia – Kruger Park (Berg en Dal)
We nemen in de ochtend met weemoed afscheid van St. Lucia én Grizaan. Ooit wil ze haar eigen lodge of guest house hebben. We denken dat dit gaat lukken. In de vroege ochtend (helaas…) geen nijlpaarden op straat. Wat een belevenis en avontuur! We nemen ons ontbijt mee als lunchpakketje want het wordt weer een reisdag. Dwars door het koninkrijk Swaziland gaan we op zoek naar het wereldberoemde Kruger Park. Na bijna twee uur rijden komen we aan bij de grens. Het koninkrijk Swaziland is vanaf 1968 onafhankelijk van Groot-Brittannië. Het is een arm land. Koning Mswati III regeert over bijna 1 miljoen Swazi. Hij heeft net zoveel vrouwen als AJAX landstitels heeft…. En dat zijn er nogal wat! Ieder jaar komt er een nieuwe, maagdelijke dame bij. Fred en Davy rijden met een grote smile in de rondte. Na een koffiestop, hobbelige wegen en veel zon komen we binnen twee uur bij de grens van Swaziland en Zuid-Afrika. In Malelane doen we bij een SuperSpar inkopen voor de komende dagen. In de megawinkel zijn 400 gekleurden en 4 blanken: wij dus! Via Malelane Gate komen we Kruger Park binnen. We hebben een huisje in Berg en Dal. Deze huisjes moeten maanden van te voren geboekt worden omdat iedereen bij het hek wil. Wij dus ook! In de loop van de middag zien we een twintigtal olifanten op kousenvoeten langs het huisje richting de waterpool lopen. Voor de schemering (om half 6 is het pikkedonker) doen we nog snel een game-drive: o.a. olifant, nijlpaard, krokodil, neushoorn, buffel, giraffe, kudu, impala, apen. Op het terras van het restaurant is een waterpool en daar is het genieten van een olifant en drie neushoorns. ’s Avonds de eerste ‘braai’. Een grote olifant komt zich al snel bij ons huisje melden. Op een meter afstand, alleen gescheiden door een stukje gaas. Geweldig! Voor het slapen gaan nog snel (en in het aardedonker) een stukje lopen: de Rhino Trail. Op eigen risico omdat er veel slangen zijn……O ja, de benzineprijs in Swaziland: 11,80 Rand oftewel ruim onder de 90 eurocent per liter!

Vrijdag 2 juni 2017
Dag 8: Kruger Park (Berg en Dal)
Het Kruger Park is gigantisch groot! Ruim twee keer Nederland en van boven naar beneden bijna 450 kilometer. Wij zitten in het zuiden. Wat aantallen: er zijn ongeveer 150.000 impala’s, 28.000 zebra’s en 14.000 kudu’s! De Big Five bestaat uit luipaard, olifant, buffel, leeuw en neushoorn. Er zijn 37.000 buffels dus die komen we zonder problemen tegen. 14.000 olifanten en ook genoeg neushoorn. Wegens de stropers mogen de aantallen hiervan niet genoemd worden. Het moeilijkst te ‘spotten’ zijn de leeuw (1.800), luipaard (1.000) en cheetah (120). Toch gaan we ’s ochtends opgewekt van start. Half 6 op en als het hek om 6 uur open gaat gaan we op pad! In het eerste uur kunnen o.a. een olifant, neushoorn, impala, een adelaar en gier weggestreept worden. In meervoudvorm uiteraard. Om 7 uur het zoveelste hoogtepunt van die safari-avontuur: twee cheetahs! Uiterst uniek en de foto’s zijn het bewijs! Schitterend. In vol ornaat op een boomstronk. Het wordt steeds warmer (richting de 30 graden) en rond 11 uur uitgebreid ontbijt bij Afsaal Traders Rest. En met gepaste trots het muntje van de cheetah op de plek schuiven waar hij door ons is gespot. Zo kunnen andere safarigangers zien waar de bijzondere dieren te vinden zijn! In de middag rusten en in de avonduren hebben we een sunset-gamedrive van het camp geboekt. Na vertrek gaat chauffeur Rastah al snel met volle vaart naar …. Een luipaard in een boom! Tussen Berg en Dal en Malelane Gate, getipt door mede-rangers. Geweldig gezicht. Blijven lang in de schemering staan. Als het donker wordt zien we niet veel meer: olifanten, giraffen, steenbok, neushoorn, zebra’s, impala’s etc. Om 19:30 uur zijn we klaar en gaan we eten in het restaurant Tindlovu. We zitten nog niet of een genetkat meldt zich. Wat een dag en wat een oogst! Beloofd wat voor de rest van de reis…

• 07 Juni 2017 - 21:39

Ineke:

Hallo lieve mensen,

Wat een dieren zijn er al door jullie gespot. Geweldig gewoon. En dan ook zo dicht bij het wild zitten (achter een hekkie).
    Ik geniet met volle teugen met jullie mee.

Lieve groet
    Ineke

• 07 Juni 2017 - 22:34

Brigitte:

Hai luitjes,

Wat fijn dat jullie het zo leuk hebben, ga vooral zo door
    Met het spotten van veel dieren.
    Nog veel plezier en Doe voorzichtig!! Xx brigitte

• 08 Juni 2017 - 15:25

Louis Van Hoof:

Hallo genieters.
    Ongelooflijk zoveel dieren en zoveel soorten jullie spotten, het moet een geweldige ervaring zijn.
    Ik hoorde op TV dat het nood weer is vandaag (8 juni) in westelijk Zuid Afrika,zo erg hadden ze jaren niet mee gemaakt.
    Ik hoop dat jullie er van gevrijwaard blijven maar misschien merken jullie er helemaal niets van.
    Zuid Afrika is zo groot.
    Groeten,
    Yvonne en Louis.
    PS. Ik hoop dat mijn vorige reactie goed is over gekomen.

• 09 Juni 2017 - 10:25

Gemma: