We zijn er weer - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu We zijn er weer - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu

We zijn er weer

17 Juni 2017 | Nederland, Zaandam

Hoi allemaal,

We zijn helaas weer thuis. Vanaf Lower Sabie hebben we geen Wi-Fi of heel zwak Wi-Fi gehad waardoor het reisverslag online helaas niet kon worden bijgewerkt. Offline hebben we natuurlijk wel alles bij gehouden dus dat zullen we de komende week delen!

Hierbij het nieuwe deel uit het dagboek van Fred:

Dag 12: Kruger Park (Lower Sabie)
Dinsdag 6 juni 2017
The Day after the Night before! Wat een enerverende avond! We zijn er nog vol van. En dat wordt gevoed door het ontbijt op het terras van ‘onze’ Margret. Zij bereidde de Bush Braai en kon niet geloven wat wij daarna allemaal hebben gezien. Ook Petros komt even later aanlopen. Zijn glanzende tanden blinken zijn gezicht uit! We babbelen bij, wisselen met de vriendin van Fred (Margret) telefoonnummers uit en genieten van een relatieve ‘rustdag’. Davy en Shirley maken in de mist een ochtend gamedrive en komen tot twee keer toe een honderdtal buffels tegen en gaan daarna zwemmen, Fred gaat op de veranda van het huisje zijn dagboek bijwerken! Inspirerend genoeg, met rechts van de waterpool nijlpaarden, voor je neus olifanten en links zebras. Wat een uitzicht bij een temperatuur van bijna 30 graden. In de namiddag een game-drive met wederom spektakel! In Kruger hebben de dieren op de wegen altijd voorrang! Op een 40-km weg (gravel road) belandden we midden in een kudde buffels die net oversteken. Spannend! Maar het mooiste komt nog! Vóór half 6 moeten alle auto’s bij de rest camps binnen zijn! Maar tot 2x toe worden we ‘gehinderd’ door olifanten op de weg. En geloof me, daar valt niet mee te spotten. Ze komen gevaarlijk op onze auto af en we moeten spoorslags achteruit rijden om schade aan het voertuig te voorkomen. Dus: spannend! En daarna vol gas richting rest camp. De maximum snelheid op asfaltwegen is 50 km. En er zijn snelheidscontroles! Om 17.29 uur checken we weer in….
Doordat we geen internet hebben, heeft Davy foto’s van het verslag gemaakt en doorgestuurd naar Nick. Deze tikt het thuis, met hulp van Gemma (én Ethan?), over en zet het zo op Waarbenjij.nu. Zo is een ieder toch nog een beetje op de hoogte van onze belevenissen… Oftewel: LATERRRRRR!

Dag 13: Kruger Park (van Lower Sabie naar Satara)
Woensdag 7 juni 2017
Reisdag van het ene restcamp (Lower Sabie) naar het hoger gelegen Satara! Onderweg voldoende dieren. De tussenstop is de voormalige handelspost Tshokwane. Hier ontbijten we ook. Satara zit midden in het zgn. ‘kattengebied’. Wederom hebben we huisjes (rondavels) aan het hek. Bijna 11 maanden geleden al gereserveerd! Het uitzicht is weer magnifiek. We hebben apen over de vloer en zien al snel wildebeesten, zebra’s en impala’s voor ons hekwerk. Het wachten is op de hyena die hier ook veelvuldig wordt gesignaleerd. We gaan aan de Braai en om 20.30 uur naar bed. Morgen een bijzondere dag!
O ja, bijverschijnselen van de malariapillen Malarone zijn o.a. koortslippen, verhoogde sexuele driften en onwerkelijke dromen. We kunnen dit alleen maar beamen…. LATERRRRRR!

Dag 14: Kruger Park (Satara)
Donderdag 8 juni 2017
We zijn vroeg op en treffen al snel een zadelrugjakhals voor ons op de weg! Kunnen we ook weer wegstrepen. We ontbijten bij Olifants restcamp en hebben een ongelooflijk uitzicht op de Olifants rivier. Daarna o.a. olifanten, krokodillen, massa’s zebra’s, wildebeesten en impala’s. Om 13 uur zijn we terug en maken ons klaar voor de Sunset Game Drive met gids Patrick. Om 16.30 uur zitten we met 15 man in een terreinwagen vol verwachting wat er komen gaat. Ja, ja…. Het eerste half uur is het behelpen (de ondergaande zon is eigenlijk het mooiste en de grote kudde buffels wordt door Patrick gemist…) maar daarna is het Bingo! We treffen een luipaard in een boom op circa 5 meter afstand! Op dezelfde gravel road, enkele minuten verder, twee schitterende giraffen met de rode gloed van de zonsondergang op de achtergrond. Stoppen, want iedereen wil foto’s hiervan maken. ‘Een cheetah!’, roept een Zuidafrikaan opeens. Tien meter achter de giraffes een zwangere cheetah, in sluipgang, op jacht naar de langpoten! We blijven de cheetah met de schijnwerpers volgen. De giraffes overleven het zonder problemen. We rijden verder en wederom op dezelfde weg komt opeens vanuit het donker een hyena op ons aflopen! Bizar. Daarna anderhalf uur wat ‘los’ wild maar spektakel in het laatste uur! Twee mannetjes leeuwen op de weg voor ons. Ze gaan in de berm liggen en iedereen kan schitterende foto’s maken. En alsof dit allemaal niet genoeg is komt niet veel later een vrouwtjes leeuw ons tegemoet. De adrenaline spuit uit de terreinwagen! Wat een avond! En geluk! Maar vooral timing! Omdat we ook olifanten tegen komen hebben we in één game drive 4 van de Big Five ‘gespot’. Een onwerkelijke oogst. Bij thuiskomst in ons huisje dan eindelijk ook de hyena bij ons hek! O What a Night! Oftewel: LATERRRR!