Jambo, Jambo bwana... (deel 4) - Reisverslag uit Nyahururu, Kenia van Davy Stam - WaarBenJij.nu Jambo, Jambo bwana... (deel 4) - Reisverslag uit Nyahururu, Kenia van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Jambo, Jambo bwana... (deel 4)

Blijf op de hoogte en volg Davy

23 Juni 2013 | Kenia, Nyahururu

Fred: zondagavond 10.00 uur lokale tijd in Mago, Kenia, vlakbij de grens met Tanzania. Eindelijk tijd om kort wat aan het papier toe te vertrouwen. Kenia is duidelijk nog geen Zuid-Afrika waar we bijna iedere dag konden internetten....

Zaterdag 15 juni: Vertrek naar Kenia, Jolanda, Nick, Gemma en Kiki zwaaien (wispelen..) ons uit. Gate F5 KL-0565 (een dubbeldeks KLM 747-400) naar Nairobi. Totale reistijd een kleine 8 uur. Onderweg o.a. Argo gekeken. Naast mij een Iraanse meid die op haar 12e met haar ouders naar Canada is gevlucht. Afstand Amsterdam-Nairobi 4218 mile (6788 km). Eeven na 8.15 plaatselijke tijd (1 uur tijdverschil) zijn we in donker Nairobi. Pinnen en daarna de truck in. Reisleider Edwin houdt zijn eerste praatje. In Hotel Boulevard kamer opzoeken, nog wat zaken doornemen en tijd voor het eerste biertje: Tusker! Om 12.00 uur slapen...

Zondag 16 juni: We verlaten Nairobi in de vroege ochtend. Na het ontbijt neemt Edwin (een kruizing tussen Finidi George en George Weah...) de voornaamste informatie door. Eerst Ksh 10.000 voor de food-kitty storten. Daarna worden Sylvia (onze 23-jarige aantrekkelijke kokkin...) 'en tricker Rasta ge"introduceerd: TOPPERS! En dan eindelijk op pad. In Sagawa een koffie-stop en uiteraard (!) worden de eerste souveniers gescoord.... In Karatina samen met Sylvia de eerste inkopen en gasflessen ingeslagen. Het regent. Vlak voor onze eerste kampsite 'spotten' we de eerste bavianen. Mountain Rock Hotel is onze plek. Edwin legt uit hoe we de tenten moeten opzetten. De zon heeft de regen verdreven. In de middag de lange hike naar de Mau-Mau-grotten. Daar aangekomen (na 2 uur en 7 km) begint het gigantisch te regenen. Zeiknat lopen we twee uur terug. Goed voor het groepsgevoel. Om half 7 in het donker zijn we terug op de kampsite. Omkleden, eten en op tijd op stok. Na een Tusker uiteraard...

Maandag 17 juni: Slecht geslapen (mis ik mijn meissie nu al?). Tent afbreken en vroeg op pad. Al snel komen we op het punt waar de evenaar door Kenia gaat. We krijgen de beruchte demonstratie met ronddraaiend water en kopen (natuurlijk...) weer souveniers. Daarna pinnen en inkopen doen in Nanyuki. De zon schijnt uitbundig. Een bezoek aan een Samburustam is het hoogtepunt van de dag. Tevens lunchen we daar in de buitenlucht. Leuke gesprekken en rondleidingen. Opperhoofd Maria wil met mij trouwen en naar Amsterdam emigreren. De foto- en filmcameras maken overuren. In de middag de eerste Game-drive in Samburu National Park. En.... we spotten meteen ons eerste luipaard! En perfect op de foto en film. Hij sluipt rond onze truck heen. Topdag! Tent opzetten, eten, Tusker 'en een African Cevet bij het kampvuur!

Dinsdag 18 juni: Wederom Game-drive in Samburu: een kudde van 60 olifanten, oryx, impala, nijlkrokodil, generoeken, caracal, zebra's etc. En een dode olifant. Tussen de middag brunch. Vanaf 16 uur tweede Game-dsrive. Hoogtepunt 3 jackhalzen die een Dik Dik weten te bemachtigen. Als Jolanda dit leest.... Ook worden de eerste giraffen gespot. Een luipaard is ons net te snel af en verdwijnt snel in een boom. Na het eten komt Maria ons de achtergronden van de Samburustam vertellen. Enerverende dag

Woensdag 19 juni: Uiteraard weer vroeg op: 6.30 uur. Tijdens het ontbijt komen de apen met ons spelen. Schitterend. Daarna 4e Game-drive. Kuddes olifanten, kameleon 'en onze eerste leeuw! Gerda roept in haar enthousiasme eerst hardop ' Tijger' maar verdient alle eer. Reisdag naar Thompson Falls.Nyahururu. Schitterende koloniaale Engelse lodge bij de watervaallen. Mooie grote kaamer: wqe hebvben een 5-persoonssuite! Zalig diner en uitgebreid met Sylvia gegeten en gesproken. Tot verbqaazing van iederren blijkt ze zelfs jarig te zijn: ze wordt 24. In de bar naar Brazilie-Mexico gekeken. Tusker erbij, knapperend haardvuur en daarna naar het mandje...

Donderdag 20 juni: Sluip uit mijn kaamer en heb om 7 uur een zalig gesprek met de beveiliger bij de poort. Daarna ontbijten en naar de watervallen. Foto's m'et en zonder krijgers! Bezoek aan theeplantage. Daarna naar Lake Nakuru. Bij een tussenstop valt in Nakuru mijn raam in duizenden stukken., Iedereen schrikt zich het apezuur. Daarna naar het Nat. Park van Lake Nakuru. Door de overvloedige regenval kunnen we niet op de kampsite kamperen maar belaanden we in een hostel. Met 18 man/vrouw op 1 kamer! Game-drive. Al snel staan we op 10 meter afstand van twee leeuwen in een boom. Ongekend. Later nog eens 3 leeuwen in het veld en op de terugweg naar de hostel zit 1 leeuw nog steeds in dezelfde boom. Verder veel neushoorns en huffels gespot. De hele Big Five in de eerste 6 dagen afgevinkt! Doordat Peter en Yvonne uit Bergen op Zoom 40-jaar getrouwd zijn is er savonds drank in overvloed! We hebben wat toepasselijke cadeaus gekocht en zorgen dat ze worden geupgraded! Het slapen met 18 man is een groot festijn!

Vrijdag 21 juni: Tijdens Game-drive uit het park nu twee leeuwen vlak voor onze truck op het pad! We worden gigantisch verwend! Verder buffels, Bavianen, giraffen, hyenaas, jackhalzen, nijlpaarden en kan allemaal niet op. Indrukwekkend! Reismiddag. Stoppen in Kabarnet, lopen een kilometer om de benen te strekken. Schollen lopen uit om ons te ontmoeten. Gelukkig heb ik de laatste weken Swahili geleerd! We kamperen in Lelin Campsite in Iten, de geboorteplaats van o.a. Lornah Kiplagat en Paul Tergat.

Zaterdag 22 juni: in de ochtenduren naar een plaatselijk schooltje. We komen in de klas voor wat gesprtekjes, maaken foto's en nemen afscheid met de langzameerhand beroemde Jambo-song! Inge probeert nog een zwakke Vogeltjesdans maar staakt deze ongelijke strijd maar snel... In de middaagurenb beezoek aan plaatselijke boerderij en relaxen! Ruistige dag. Nu is het Saskia die jarig is en wordt verrast door een verjaardagstaart van Sylvia. Zelf wat kadootjes gekocht in de locale feestwinkel (donkterssetje, viewmaster, speelgoeddiertjes) en met wat dubbelzinnige opmerkingen wordt de toespraak doorspekt...

Zondag 23 juni: Stop in Eldoret en daarna naar Mago Guesthouse. Het is bloedheet.Zalig gegeten en nu langzamerhand afzakken naar de bar voor een Tusker en Nigeria tegen (ik dacht Spanje...). Morgen gaan we de grens over naar Tanzania. Serengetti etc. De groep is prima! Davy en mijn persoontje vermaken ons uitstekend. Voor Davy zijn er 4 generatiegenoten, ik lul met iedereen slap. Hopelijk tot nadere berichten alhoewel dat in dit gebied zeer nmoeilijk is!Gropet van twee gelukkige avonturiers!

• 23 Juni 2013 - 22:18

Lia:

Vamdaag 2 jonge koolmezen gespot.Ook mooi ! De natuur daar is alleen heeeeeel bijzonder !!! Veel plezier nog . Liefs Rene en Lia

• 23 Juni 2013 - 23:16

Gemma En Nick:

Het klinkt alsof Zuid-Afrika niets is vergeleken met al jullie avonturen in de eerste week! Hopelijk volgen snel wat foto's want we zijn zeer benieuwd naar de luipaard! Groeten vanuit het natte Engeland

• 24 Juni 2013 - 11:41

Je Meissie En Kiki:

hoi schatten wat een prachtige ervaring en lees dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Het is wel vreemd dat je daar zit en ik hier, maar wat is afstand als je van elkaar houd. Ik ben blij wat te lezen en kijk erg uit naar de foto's. Nick en Gem zitten in Engeland dus ben nu echt remi (home alone). Pas goed op jullie zelf en hou van je xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx (jullie)

• 24 Juni 2013 - 19:07

Marcel :

Mooie verhalen mannen! Die leeuwen voor en rond de jeep dat hebben we zelf ook meegemaakt en is te gek...
    Zelf net terug van Oerol op Terschelling en was ook weer top en heel veel mooie vrouwen gespot... Leuk dat Davy ook wat leeftijdsgenoten heeft en misschien is hij zo uitgekookt om die mooie kokkin mee naar Nederland kan smokkelen!
    Nog last vd malaria pillen???
    Geniet maar lekker daar
    Groet Karin & Marcel

• 24 Juni 2013 - 19:07

Marcel :

Nog last vd malaria pillen???
    Geniet maar lekker daar
    Groet Karin & Marcel

• 24 Juni 2013 - 21:02

Lily Van De Grift:

Hoi Fred en Davy,
    Wat geweldig jullie reis. Slapen in tenten midden in de natuur. Hoor je dan de ook de geluiden van de beesten, leeuwen en olifanten en tijgers. Sluipende om de tent heen? Lijkt mij reuze spannend. Geniet van jullie reis. Ik geniet van jullie reisverslag. Helemaal te gek.
    Groet Lily

• 25 Juni 2013 - 00:01

Paul:

MOOOIE verhalen bewaar nog maar het e.a. voor de karpershoek de pensionades wachten daar op je!
    gr
    paul

• 25 Juni 2013 - 00:14

Arie Bolknak:

Lieve Davy en Fred,
    Prachtig zo'n reisverslag ik geniet er van en zie het zeker terug in mijn beleving toen ik nog op het grote schip zat en rond Afrika voer in de jaren 60 als matroos bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland.
    Het enige probleem was dat ik in de korte tijd dat we in de haven lagen zo een 5 dagen of soms maar 24 uur niet ver het binnenland in konden gaan.
    Maar ik kan me voorstellen dat jullie er van genieten en Fred pas op steek je nek niet uit dat red je niet tegen een giraffe.
    Groetjes Arie Bolknak.

• 25 Juni 2013 - 00:42

Karin:

Marcel schreef al een reactie zag ik, maar ik wil persoonlijk ook nog wel even laten weten hoe VET het is om te zijn waar jullie nu zijn!I Zelfs met 18 op de kamer slapen moet een geweldige ervaring zijn want: wanneer doe je dat nou nog tegenwoordig? ;-)
    Geniet!

• 25 Juni 2013 - 20:37

Elly:

Wauw wat klinkt het allemaal geweldig, het is niet met onze afrika reis te vergelijken, een hele andere manier van reizen en beleven. Wat hebben jullie al veel dieren gezien, ik geniet van jullie verhalen.

• 25 Juni 2013 - 21:10

Cees Laarhoven:

Hoi Davy en Fred.
    Ik hoorde hedenmiddag pas van Bob over jullie reis.
    Heel veel plezier daar in Afrika.Groeten uit een koud MOKUM.
    Cees.

• 28 Juni 2013 - 14:33

Gerda -Lieuwe:

Hoi fred en davy wat een mooie verhalen hebben jullie geweldig om te lezen wij genieten er van.
    Veel plezier groetjes Gerda en LIeuwe

• 29 Juni 2013 - 10:46

Willem En Irene Gout:

Hallo mannen,
    Ik wordt helemaal geel? van jaloezie als ik dat zo hoor en krijg zin om dezelfde reis te doen. Wat een dieren komen er langs! Ook leuk, die onverwachte gebeurtenissen, met zijn allen op 1 kamer slapen, 2 uur in het donker in de regen lopen... Een stuk avontuurlijker dan onze Afrika reis die hierbij vergeleken toch een beetje oubollig overkomt.
    Goed om te lezen dat iedereen wel is, en bij elkaar (Gemma en Nick). We wensen jullie nog veel plezier en ook wij kijken met smart uit naar de foto's.