Kopje onder..... (Deel 5) - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Davy Stam - WaarBenJij.nu Kopje onder..... (Deel 5) - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Kopje onder..... (Deel 5)

Blijf op de hoogte en volg Davy

30 Juni 2013 | Tanzania, Arusha

Fred: Maandag 24 juni. Reisdag. Plasstop in Kimusu en lunch in Tabaka. Tevens bezoekje aan zeepsteenfabriekje van Fair Trade. In de middag is het de eerste keer dat onze safaritruck wordt aangehouden. Bijna 30x zijn er aanhoudinen door plaatselijke Bromsnors en mogen wij passeren, nu moeten we ' officieel' een boete betalen. Het laconieke commentaar van tourleader Edwin: This Is Africa... Om 4 uur zijn we bij Sirari, de grensovergang van Kenia en Tanzania. We mogen niet filmen of fotograferen. De plaatselijke bevolking mag zonder problemen tussen beide lanen heen en weer pendelen. We slapen 2 nachten in ons tentje in Musoma, aan het indrukwekkende Victoria Meer, het grootste meer van Afrika. Vermoeiende dag maar wel veel zon. Tanzania maakt een goede indruk, veel groen en stenen huizen.

Dinsdag 25 juni: Om 5 uur smorgens een stem die ons a la Istanboel wakkermaakt..... In de ochtend gaan we een boottocht over het Victoria Meer maken. Schitterend weer, veel dieren (o.a. nijlvaranen) en uiteindelijk ook een bezoek aan een plaatselijk vissersdorpje. We hebben veel bekijks. Daarna weer terug. Bij het aanmeren bij onze start loopt de kapitein wat te kloten met een ladder waarop hij een ieder weer van boord wil begeleiden. Hij raakt mij en ik belandt pardoes in het water. Met mijn fotocamera! Snel weer op het droge, geheigenkaartje (met 2000 fotos....) eruit en gelukkig geen verlies van onvergetelijke momenten. Ook de camera heeft heeft geen schade... In de middag Musoma bezocht en relaxed...

Woensdag 26 juni: We gaan vandaag naar de Serengeti! Alleen al bij de poort sla ik voor tienduizenden Tanziaanse shillings souveniers in: shirtjes, hoeden, boeken, aan mij hebben ze altijd een goede! Rafiki (vriend in het Swahili!). Omdat ik de enige in de groep ben die deze taal machtig ben, scoor ik dagelijks vele Bonuspunten!We slapen 2 nachten in het wereldberoemde park! We zien nijlpaardenkuddes, krokodillen en tienduizdenen gnoes en zebras. Ons Basecamp is uiterst primitief (en heel gevaarlijk!). sAvonds kan de wc niet gebruikt worden omdat er buffels in de bosjes zitten. sNachts horen we hyenas bij onze tenten rondsnuffelen!

Donderdag 27 juni: De afvalbakken zijn inderdaad geplunderd door hyenas. Kok Sylvia heeft ook de geluiden van leeuwen gehoord.... We hebben vandaag 2 Game-drives. sMorgens vele dieren, maar geen climax. In de middag beginnen we rustig met giraffen, olifanten, nijlpaarden en zebras tijdens de 2e Game-drive. We geven de moed over de dierenpopulatie in de Serengeti al bijna op als... er toch (weer!) een luipaard verschijnt! Hij loopt langs onze truck en klimt in een boom. Schitterend. Vijf minuten later treffen we maar liefst 5 leeuwen onder een boom. Luierend, maar we zijn zeer tevreden met deze oogst. In de avonduren worden kok Sylvia en chauffeur Erastus op gepaste wijze uitgeluidt. En dat is aan ons wel goed besteed!

Vrijdag 28 juni: Laatste Game-drive in de Serengeti op weg naar de uitgang. Dieren in overvloed met als absolute climax 11 (!) leeuwen, 8 hyenas en een gedood Thompson Gazelletje. Fascinerend gevecht waar we allemaal ademloos naar kijken. Rond het middaguur gaan we op bezoek bij een Maasai-dorpje. Hartelijk welkom, dansjes, springen, schoolklasje, uitleg en natuurlijk (!) wat kopen. Dan op weg naar de wereldberoemde Ngorongoro-krater. Bij een magistraal view-point doen we de lunch. Maasai-krijgers met koeien en geiten om ons heen. Het is weer circa 30 graden. In de Lodge nemen we afscheid van Sylvia en Erastus die weer terug Nairobi gaan. Prima kamer en bad!

Zaterdag 29 juni: Ngorongoro-Day! In de krater veel wildlife in het open gedeelte maar na enige tijd belanden we in het bosgebeuren. En weer is het Bingo! Een leeuw komt op het pad zo maar onze kant oplopen. Olifanten, buffels, het kan allemaal niet op. Na de picknick 3 hoogtepunten: flamingos bij het sodameer, vechtende nijlpaarden in een modderbad en twee hyenapuppies. Relaxedte avond in de Lodge...

Zoals jullie allemaal merken zijn Kenia en Tanzania geen Zuid-Afrika. Ze lopen behoorlijk achter wat betreft telefonie en internet. Ons reisavontuur gaat daarom met horten en stoten. We zitten nu in een fraaie Lodge in Arusha met internetmogelijkheid. De fototeller staat op 3700 en we hebben nog een week. Jambo!

• 30 Juni 2013 - 19:22

Ineke:

Zo, ik ben er maar eens eventjes voor gaan zitten om jullie geweldige avonturen te lezen.
    Wat een feest moet dat zijn om al die dieren te spotten en het gemis van het luipaard in Afrika is nu wel ruimschoots goedgemaakt. Heerlijk gewoon en het is jullie gegund. En ik geloof graag dat het een heel andere reis is dan die in Zuid Afria. Het lijkt me wel een beetje eng om in een tentje te slapen met al die dierengeluiden om jje heen. Ik zou geen oog dicht doen. Hebben jullie elkaar al opgezocht in een tentje als de geluiden te eng werden? Als stoere mannen zullen jullie dat ook wel niet doen. :)
    Fijn ook dat jullie een leuke groep hebben.
    En Fred wat een mazzel dat het met je camera en bijbehorend kaartje allemaal is goed gekomen. Je moet er toch niet aan denken. Brrr.
    En met het Swahili zal het ook wel goed komen verwacht ik. Ik zie je al oreren daar.. :)
    Mannen nog heel veel reisplezier en veel, heel veel beesies.

Ineke

• 30 Juni 2013 - 20:01

Je Meissie En Kiki:

geweldig schatten, wat een schrik he die val in het water. Ik denk dat ik het in mijn broek had gedaan van het lachen, na gezien te hebben dat je nog heel bent. Spannend he in zo'n tentje, lijkt me super. Kiki en ik hadden naast ons tentje (in achtertuin) ook wat wilde dieren, maar deed ons niets.
    Nou jullie laatste week gaat in, geniet nog maar flink. Even hhmededeling, ria en ik hebben gouwzee gewonnen, was een reisbon naar de efteling.
    Schatten tot zondag.xxxxxx

• 30 Juni 2013 - 22:26

Elly:

Dat is goed afgelopen zeg, die "duik"I in het Victoriameer maar goed dat er geen nijlvaraan of krokie op je af kwam.
    Ben wel blij te horen dat het goed is afgelopen met jou, en je camera met foto's.
    Jullie zijn wel echt op avontuur,en wat veel dieren zien jullie.
    Slapen in een tentje en 's nachts en er niet uit kunnen vanwege de dieren zou voor mij toch iets te eng zijn.
    Geniet nog lekker en ik kijk uit naar jullie volgend verhaal'
    groetjes Elly

• 01 Juli 2013 - 08:25

Marcel:

Karin en ik beleven onze Zuid-Afrika safari van afgelopen jaar weer helemaal opnieuw!
    Ook de geluiden rondom de tent komen ons bekent voor daar wij ook luipaarden en leeuwen geluiden bij onze tent hoorde wat wij ook als een enorme ervaring en avontuur beleefde!
    Betreffende je val in het water hoef je je niet te druk maken daar het al bij bloopers op TV in Holland is gespot....
    Nog een week te gaan en geniet daar nog maar flink van het is een grote belevenis in een jeep de dieren spotten en kan je vertellen dat het verslavend is daar wij volgende week wederom het gaan ondervinden!!

• 01 Juli 2013 - 08:25

Marcel:

• 01 Juli 2013 - 12:48

Miranda Van Dijk:

Zo ontzettend leuk om te lezen, jullie reisverslag!
    Wij zouden zo graag nog een keer deze reis maken, wat een beleving!

Geniet nog van jullie reis!!!!!! Wij houden jullie in de gaten.

Groetjes

• 02 Juli 2013 - 00:11

Arie Bolknak:

Een vrouw en een kip is de pest op een schip maar bij het aan meren van een schip moet je het plaatsen van een touwladder aan de matroos over laten en niet aan de kapitein.
    Groetjes van de glazenwasser Arie Bolknak.

• 02 Juli 2013 - 15:58

Rachel En Dunya:

Wat een verhalen jeetje lijkt me prachtig daar maar het zien van een diertje wat gevierendeeld word nee dan hoef ik niet meer.
    Neem maar lekker veel souveniers mee Fredje vind Jol geweldig kan je alles lekker uitstallen in haar nieuwe kamer vind ze leuk hahaha nee dus.
    Geniet nog een paar dagen want zondag moeten jullie het hier weer met de blanke dames in legging doen en met enig wild dier in de buurt die wel eens een ander hondje vierendeeld Dunya en verder alleen maar lieve hondjes zoals kleine Kikmansje die jullie vreselijk mist. En verder hier geen uitheemse vogelsoorten maar gewoon koolmeesjes en musjes. Jullie zijn nu snel weer terug want ja aan alles komt een end maar zelf heb het idee dat hier wel een vervolg aan zit.
    Tot van de week xxxxxx