Genieten in Plettenberg Bay - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu Genieten in Plettenberg Bay - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Genieten in Plettenberg Bay

Blijf op de hoogte en volg Davy

05 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Dag 9: Oudtshoorn-Plettenberg Bay
Hoe chaotisch Davy momenteel ook is bleek gister wel weer. We waren gezellig met ze twee bij Buffelsdrift tot het besef kwam dat de portemonnee vergeten was…..Een snelle op en neer terug naar de lodge maakte dit weer goed. Buffelsdrift gister was erg mooi. Aan de rand van een grote vijver konden we genieten van overheerlijke hamburgers en hadden we zicht op zeearenden en nijlpaarden. Vanochtend moesten we afscheid nemen van de Riverside Guest Lodge. Als iemand die dit leest ooit nog eens naar Zuid-Afrika wil dan is dit zeker een aanrader voor een goede prijs. Voor slechts drie euro was ook nog eens onze was gedaan en tegen de service die we hier hebben gekregen kan niks tegenop. Als voorbeeld kregen we gister avond rond negen uur nog een soort roomservice met enkele chocolaatjes, twee kruiken en nog een kan water voor het slapen gaan. Aan alles werd gedacht om het ons zo fijn mogelijk te maken. Daarna reden we Oudtshoorn weer uit op weg naar de kust. Aan het begin van de middag reden we Plettenberg Bay binnen en reden we door naar het Robberg Nature Reserve. Dit park is ten onrechte nog niet heel erg bekend. Je kan hier drie verschillende wandelingen maken. Één van 1,8 km, één van 5,5 km en een lange waar je meer dan vier uur bezig bent. Wij besloten de middelste route te nemen waar gemiddeld tussen de twee en twee en een half uur voor stond. Op grote hoogte over kliffen, klauterend over de stenen en zwoegend door stukken duinen zagen we de mooiste panorama’s van dit schiereiland. Ook is er een zeehondenkolonie waar we langs liepen en zagen we vele dassies. De wandeling was echt pittig en had zo een nieuwe aflevering kunnen zijn in Breaking Free maar gelukkig hebben we het gered. Tijdens de wandeling was er ook nog een mogelijkheid om een rondje te maken over een apart eiland maar we hadden zo onze twijfels of de twee zeeën niet samen zouden komen binnen een half uur zodat we terug hadden moeten zwemmen. Het was uiteindelijk een wijze keuze om dat extra deel niet te doen. Na twee uur kwamen we terug bij de auto en zagen we een dwerg mangoest. Om drie uur besloten we in te checken bij Milkwood Manor. En in wat voor een klein kasteeltje zijn we nu toch weer beland. Onze kamer heeft zowel uitzicht op de lagune van Plettenberg Bay als de zee waar regelmatig dolfijnen te zien zijn. Echt schitterend. Hier komen we de komende drie nachten wel door.

Dag 10: Plettenberg Bay
Om zeven uur zijn we klaarwakker na een heerlijke nachtrust met het geluid van de zee. Na een kopje koffie op ons terras en het op zien komen van de zon gaan we na het ontbijt op weg naar The Crags. We bezoeken als eerst Monkeyland. Monkeyland is een bos waarin negen verschillende apensoorten leven. Het gaat hier met name om apen welke door Afrikanen als huisdier werden gehouden of dieren welke gewond zijn geraakt in het wild. Met een gids hebben we een wandeling door het bos gemaakt waarna we de verschillende aapsoorten tegen kwamen. Shirley werd ook nog eens besprongen door een slingeraap. We zagen lemuren, langoorapen, de vervet apen, spinapen, kapucijnapen, brulapen en gibbons. Na afloop door naar het ernaast gelegen Birds of Eden. Birds of Eden is één zeer grote volière waar 250 verschillende vogelsoorten leven en enkele kleine zoogdieren. Dit park is een waar paradijs. Van begin tot eind ziet dit er schitterend uit. Tijdens de wandeling kwamen we te veel vogels tegen om op te noemen. Zo een mooi park als dit kom je zelden tegen. Na de wandeling besloten we om morgen wat meer vrije tijd te creëren door vandaag al naar Tsitsikamma te gaan. Hier gingen we een wandeling maken richting de suspension bridge bij Stormsriver Mouth. Dit is één van de natuurlijke hoogtepunten van Zuid-Afrika. Na een pittige wandeling kwamen na een half uur aan bij de brug om enkele mooie foto’s te maken. Op de terugweg besloten we ook nog even een bezoekje te brengen aan het uitkijkpunt bij de Bloukransbrug. Deze brug is de hoogste bungeejump plaats ter wereld en we zagen dan ook iemand naar beneden springen. Om twee uur stond ons ontspannen hoogtepuntje van de reis op het programma. Na een verlaten achteraf weggetje kwamen we midden in het bos uit bij het Trogon house. Hier konden we twee uur lang genieten van een afgelegen huisje midden in het bos met een jacuzzi en een sauna en mooi uitzicht in de bossen. Halverwege kregen we ook nog eens een super deluxe lunch met onder andere samosa en biltong. Na even lekker ontspannen te hebben besloten we om nogmaals een wandeling te maken bij Birds of Eden. Dit maal kwamen we meerdere rode duikers tegen en ook vloog er een parkiet op Shirley haar schouder. Dit leverde weer enkele leuke plaatjes op. Een lange dag met alleen maar leuke dingen kwam rond zes uur tot zijn eind. Nog even heerlijk gegeten aan het strand en vroeg naar bed, want morgen vroeg op voor de wandeling met de cheetah!

Dag 11: Plettenberg Bay
Vandaag vroeg op. Om kwart over zeven moesten we ons al melden bij het Tenikwa Awareness and Rehabilitation center. Tenikwa heeft twee doelen welke zij nastreven. Het awareness deel en het rehabilitatie deel. Vanuit de hele Garden Route worden er dieren gebracht bij Tenikwa. Het gaat hierbij om gewonde dieren welke mensen langs de weg vinden, bij de zee of op andere plaatsen. Tenikwa heeft een dierenarts in dienst en vele afgelegen verblijven waar de dieren kunnen herstellen en worden teruggezet in het wild. Het contact met mensen is voor deze dieren minimaal. Gasten mogen deze dieren dan ook niet zien. Daarnaast heeft het center een maatschappelijk doel. De katachtigen in Afrika worden steeds meer bedreigd. Dit komt omdat de mensen zich blijven uitbreiden wat ten koste gaat van de leefomgeving van deze dieren. Dit heeft ook als resultaat dat de mensen en de dieren steeds dichter bij elkaar komen te leven. Boeren bijvoorbeeld hebben dan last van luipaarden, caracals of andere katachtigen welke het vee opeten. Dit zorgt er dan weer voor dat boeren maatregelen nemen om het vee te beschermen waardoor de wilde dieren gewond kunnen raken of vergiftigd. Tijdens de rondleidingen ligt de nadruk dan ook op de steeds grotere bedreiging welke de mensheid vormt en hoe er samen voor gezorgd kan worden dat de mensen naast de dieren kunnen leven. Tenikwa beschikt dan ook nog eens over een aantal dieren welke gewend zijn aan mensen. Deze dieren staan symbool voor alle dieren in het wild die geen stem hebben. Door het mooie van deze dieren te zien kunnen Afrikaners hiervan leren om toch beter samen te kunnen leven. Een erg nobel doel en wij hebben de hele ochtend rondgelopen met waardering en respect voor alle medewerkers van Tenikwa hoe zij zich inzetten voor de natuur. Voor iedereen die een keer naar Zuid- Afrika gaat is dit een must-do in de vakantie. Mocht je niet naar Afrika gaan besef dan wat voor gevolgen al onze handelingen hebben. Wij hebben de eer gehad om deze morgen Duma uit te laten. Dit is de grootste cheetah van Tenikwa en eigenlijk was het niet echt uit laten. De cheetah maakt iedere ochtend een uur durende wandeling door de bossen en wij mochten mee lopen. De spieren, het lijf…..wat een indrukwekkende dieren als je er naast loopt. Duma vond het ook erg fijn, want meerdere keren was het gespin te horen. Omdat wij de enige waren die de ochtend aanwezig waren hadden we drie privé gidsen en mochten we met ze twee met de cheetah lopen in plaats van met meerdere personen. De wandeling heeft enkele schitterende foto’s opgeleverd. Na de wandeling kregen we nog een uitleg en rondleiding langs het center en konden we in de verblijven van de afrikaanse wilde katten en de servals komen. De verblijven die de dieren hier hebben is niet te vergelijken met dierentuinen. Het is indrukwekkend hoe groot deze verblijven zijn en hoeveel aandacht er is besteed aan de invulling hiervan. De dieren blijven ook hun hele leven in het center. Dit klinkt zielig maar is het net. Zij zorgen er namelijk voor dat mensen beter gaan nadenken over de natuur en dieren in gevangenschap kunnen eigenlijk nooit worden uitgezet in de natuur zodra ze te veel met mensen in contact zijn geweest. Ook was er nog een leuk schrikmomentje. Bij het luipaard kon je in een soort tunnel lopen. Toen wij de luipaard zochten keken we omhoog en lag het dier letterlijk tien centimeter boven ons hoofd op de tunnel. Erg grappig! Na het bezoek aan het center hebben we de rest van de dag lekker gerelaxed op ons balkonnetje en een strandwandeling gemaakt. Het is vandaag dik 25 graden geweest en op morgen na worden de komende dagen steeds warmer. Ook kwamen er vanmiddag flamingo’s aangevlogen om even in de lagoon algen te eten. Vanavond de tassen inpakken, want morgen gaan we door naar het Addo National Park. Dit park staat bekend om het grote aantal olifanten en morgen gaan we eerst zelf een gamedrive maken en in de avond staat er een spannende nightdrive op het programma. We genieten nog steeds met volle teugen en het is hier simpelweg geweldig. We zitten pas op een derde van de vakantie maar we hebben al zoveel meegemaakt en gedaan dat we nu al op 2300 foto’s zitten en uren aan videomateriaal. Tot de volgende keer!

• 05 Mei 2016 - 20:13

Marcel:

Toevallig vanmiddag oude fotoboek Zuid-Afrika gekeken en Addo history gelezen.. Doordat de olifanten de landerijen beschadigden werden zij lukraak afgeschoten en in 1920 waren er nog slechts 11 over!! 2 daarvan zijn in botsing met een locomotief gekomen.. Dus nog maar 9 ..
    In 1931 is het Addo elephant park geopend en de bevolking voerde hen citrus vruchten en de olifanten waren daar gek op..maar rekende er ook op en gevolg was dat ze aggressief gedoegen .. Sinds 1970 is men gestopt met het voeren daarvan en nog steeds is het verboden.. Maar mooi om daar te genieten van deze prachtige dieren geniet nog lekker samen daar is een mooi land

• 06 Mei 2016 - 18:30

Jolanda:

Lieve schatten wat een mooie verhalen en wat maken jullie een hoop mee. Geweldig.We genieten van jullie foto's en verslagen.
    Pas goed op elkaar.
    liefs