Rocky Mountains - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Davy Stam - WaarBenJij.nu Rocky Mountains - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Rocky Mountains

Blijf op de hoogte en volg Davy

09 Juni 2018 | Canada, Jasper Park Lodge

De weg van Whistler naar Clearwater duurt bijna 6 uur. In Mexico waren de reisdagen vooral zwaar door de lange wegen met aan beide kanten groen. In dit geval ging de tijd veel sneller voorbij. We reden door bergdalen van bergen tot wel 3000 meter, we reden langs prachtig blauwe meren, langs prairies met cowboys en langs beboste gebieden waar we weer enkele hertjes wisten te spotten. Na een snelle lunch bij Hat Creek ranch kwamen we rond drie uur aan bij Cedar Haven in Clearwater. Een afgelegen lodge met enkele blokhutten en tenten. Een pareltje in het bos. We werden ook nog gewaarschuwd om geen eten buiten te laten aangezien dat beren zou kunnen lokken. Na aankomst besloten we een bliksembezoek te brengen aan het Wells Gray park. Dit park staat bekend om zijn watervallen. We bezochten de grootste watervallen Helmcken Falls en Dawsons Falls. Ondertussen werden we helemaal lel geprikt door de muggen dus het moest allemaal snel. Na gegeten te hebben bij het lokale steakhouse hebben we nog de finale van de Stanley Cup gekeken voordat we gingen slapen.

Na het ontbijt gingen we direct op pad richting de Rocky Mountains! Vlak voordat we het Mount Robson national park betraden zagen we een opstopping op de weg. En ja hoor! Weer een beer langs de weg. Ook dit keer schitterende foto's. Toch viel het ook op hoe weinig respect andere toeristen hebben voor de beren. Er stonden een stel Aziatische toeristen op tien meter van de beer af terwijl hun auto op 100 meter stond. Oliedom en jammer dat zoiets niet wordt afgestraft. Even later reden we het Mount Robson park binnen. We hadden hierbij zicht op de berg Mount Robson van wel 3965 meter. Na het bezoekje aan het visitor center reden we het park in. En ook dit keer was het raak! Binnen tien minuten zagen we de volgende zwarte beer. Ondanks dat wij zoveel mazzel hebben dat we er al zoveel hebben gezien wil niet zeggen dat dit vanzelfsprekend is. Net zoals de leeuwen in Afrika moet je net op de juiste plek op het juiste moment zijn. Gelukkig helpt het wel dat de beren zich niet laten afschrikken van auto's waardoor je langere tijd kan doorbrengen bij deze geweldige dieren. Het valt op dat de bergen in dit park steeds hoger worden en het aantal grote meren toeneemt. Voor we het weten rijden we Jasper National Park in. En wat schetst onze verbazing? Er rent ineens een coyote over de weg. Te snel voor de camera's maar zeker gezien. Voordat we gaan inchecken rijden we nog even richting Medicine Lake. Een groot blauw meer aan de voet van de bergen. En je raad het al....opnieuw een beer. We zien nummer 13 van de vakantie op een afstand op de oevers van het meer lopen onder een boom door met daarin een visarend. We slapen de komende drie nachten in een schattig bed en breakfast in Jasper. Onze kamer is in de kelder van het huis van Chris en Nancy. Jasper is 1 van de 2 dorpjes in de Rocky Mountains. Men zorgt ervoor dat het dorpje klein blijft zodat er niet te veel invloeden op de natuur worden uitgeoefend. We eten verrukkelijke pizza's bij een echte napolitaan en rijden nog een avond rondje. Hierbij rijden we richting Maligne Lake en zien elk, white tailed deer en mocht het nog niet genoeg zijn....onze 14e beer!!!!net naast onze auto. De laatste week is nu ingegaan en we gaan iedere minuut van iedere dag nog genieten van de prachtige natuur hier in de Rocky Mountains!