Het zit er bijna op - Reisverslag uit Banff, Canada van Davy Stam - WaarBenJij.nu Het zit er bijna op - Reisverslag uit Banff, Canada van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Het zit er bijna op

Blijf op de hoogte en volg Davy

14 Juni 2018 | Canada, Banff

Dinsdag 12 juni
Een drukke dag voor de boeg. We staan vroeg op om zo snel mogelijk naar de toeristische publiekstrekker Lake Louise te gaan. We rijden via de rustige Bow Valley Parkway en komen weer eens een zwarte beer tegen. Ook zien we enkele hertjes. Rond negen uur komen we aan bij Lake Louise en het is al afgeladen. We hebben mazzel dat we een melding negeren dat de parkeerplekken dichtbij vol zijn en vinden toch een plekje. Lake Louise is een prachtig blauw/turquoise meer wat tussen bergen ligt en voor het Fairmount hotel. Er staat al een menigte selfies te maken en we vinden al snel een rustiger plekje met nog steeds prachtig zicht. We proberen een wandeling te maken richting Lake Agnes maar de eenvoudige wandeling in de ogen van de Canadezen is ons toch te veel. We besluiten na 45 minuten klimmen om toch om te draaien. We worden op de weg terug nog vergezeld door vele marmotten. Schattige leuke beestjes! Na terugkomst rijden we in tien minuten naar de Lake Louise gondola. Hier ontbijten we en gaan in een open vierstoeltjes de berg op. Toch wel erg spannend voor Shirley! We zien helaas geen beren maar het uitzicht en de marmotten die we weer tegen komen maken veel goed. Bovenop de berg is er ook nog een informatie centrum over alle dieren welke hier leven. Toch wel verwonderlijk als je dan even staat naast een opgezette grizzly op ware grootte. Aan het eind van de middag besluiten we toch nog iets te gaan doen. De gondel van Banff staat ook nog op het programma en de weersverwachting voor de rest van de week is niet zo best. We besluiten dus om dit ook deze middag te doen nu de zon nog heerlijk schijnt. De gondel gaat richting de top van de Sulphur berg en het uitzicht is opnieuw schitterend. Ook hier is een erg mooie expositie op de top dus we vermaken ons prima. En om deze feestdag af te sluiten besloten we bij de Grizzly house te eten. Hier genoten we van een heerlijk vlees en toblerone gourmet op de hot plates. We waren in de avond Americans got talent aan het kijken tot we besloten om toch nog even een klein rondje te rijden. We reden in de schemering Mount Norquay op en opnieuw was het raak. We zagen een cinnamon beer vlak boven onze auto op een richel. We waren helemaal alleen waardoor we alle aandacht van de beer kregen. Shirley kon weer eens prachtige beelden filmen! En of het nog niet genoeg was zagen we vanaf ons balkonnetje ook nog eens enkele Elks aan de andere kant van het water. Ja hoor we zitten echt in de natuur!

Woensdag 13 juni
Uitslapen! Dat dachten we dan. Het enige minpuntje aan ons prachtige hotel is de trein. Vanaf drie uur snachts rijd er enkele malen per uur een goederentrein langs Banff en die maakt wel eens wat lawaai. En de ene nacht slaap je er prima doorheen en de andere nacht dan valt het op. Shirley had het dus even iets zwaarder met wakker worden. Ja als je zo jong bent en nog steeds niet 100 bent heb je natuurlijk wat meer slaap nodig. Om haar op te vrolijken gingen we na het halen van een ontbijtje in alle sereniteit in een kano het water op. Dwars door de natuur zagen we een paar ganzen met kleintjes en kwamen we ook een groep Elks tegen met jonkies. Het uurtje vloog om. Met een vrolijkere Shirley gingen we nog even extra eten en liepen we over de markt van Banff. Vier weken rondreizen heeft toch een impact en we besloten het verder lekker rustig aan te doen. We hebben opnieuw genoten van de jacuzzi en in de middag reden we nog even naar Lake Minnewanka. Een groot meer op tien minuten afstand van Banff. En ook hier werden we weer verrast door wat wild. Er lagen een zestal Bighorn schapen langs de weg te chillen. De rest van de dag hebben we heerlijk op ons balkonnetje in de onverwachte zon doorgebracht. De vakantie zit er bijna op en wat hebben we toch veel meegemaakt. Van mayatempels tot het zwemmen met schildpadden en van het zien van orca's tot het zien van beren.....en chinezen. Massa's chinezen. In Canada zit het er vol mee en laten we zeggen het zijn niet echt helden op de weg. Ach, zo maken we genoeg mee en zorgt het bij ons voor veel vertier. Morgen gaan we ons klaar maken voor het vertrek richting Calgary en daarna naar Amsterdam. We komen zaterdag avond weer thuis maar gaan nu nog even genieten!

• 14 Juni 2018 - 08:37

Marcel:

Jullie hebben weer een mooie reis met de nodige ervaringen achter de rug en wij zijn natuurlijk nieuwsgierig naar jullie foto's en film....
    Goed reis terug en geniet er nog even van..
    Gelukkig hebben ze in Tuindorp nog de grote en kleine berenstraat...

• 14 Juni 2018 - 12:26

Rachel:

Nou lieve schatten het zit er bijna op wat een geweldige vakantie heb genoten van jullie verslagen best wel een beetje eng soms ik ben benieuwd naar al jullie prachtige beelden als Jolanda ze heeft.
    Goede reis naar huis en hier kunnen jullie weer opwarmen na de kou in Canada.