Dag 4 en 5 in Kaapstad! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5 in Kaapstad! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5 in Kaapstad!

Blijf op de hoogte en volg Davy

29 April 2016 | Nederland, Amsterdam

Dag 4: Kaapstad
Goedemorgen allemaal. Vandaag gaan we naar Robben Eiland. Maar eerst nog even iets leuks over het hotel. Ons hotel heeft een ware “Tower of Terror” lift. Zonder te betalen voor de toegang kunnen wij twee keer per dag in deze attractie. Het begint beneden bij de receptie waar het licht bij de liften kapot is en continue knippert. Dan gaat de deur open. De lift gaat dicht direct nadat de eerste persoon in de lift is gestapt dus een eerste schrikmoment voor degene die als tweede de lift in stapt. Na het indrukken van de negende etage gaan de deuren dicht en schiet de lift omhoog. Vanuit het niets stopt de lift en krijg je een licht zwevend gevoel. De deur van de etage gaat open maar het duurt nog een halve meter voordat het 'hysbakkie' op de juiste etage is. Oftewel iedere keer weer spannend!
Na het ontbijt gaan we richting de Waterfront. Dit keer met de “benenwagen” en binnen een kwartier komen we daar aan. Even nog door het winkelcentrum op zoek naar een pharmacie voor Shir (koortslip) en naar water voor de dag. Om half elf gaan we de rij in voor de boot van elf uur richting Robben Eiland en om tien over half elf vaart de boot al weg???? Vreemd. De heentocht was geen pretje. Door de lichte storm welke er stond waren de golven erg hevig waardoor de boot alle kanten op bewoog. Na voor Shirley veertig lange minuten kwamen we aan op het eiland waar Nelson Mandela en 1250 andere politieke gevangen hebben vast gezeten. Inmiddels is het eiland op aandringen van de ex-gevangenen een museum en wonen er nog steeds ex-gevangenen en bewakers op het eiland. Allereerst gingen we met een ex-gevangene door de gevangenis. Hij vertelde ronduit over al zijn persoonlijke belevenissen op het eiland. Indrukwekkend! Het is niet voor te stellen dat deze gevangenen vanaf de eerste dag bezig waren met de vrijlating en dat ze er samen voor zorgden dat ze zo ontwikkeld mogelijk het eiland zouden verlaten. Dit deden ze door elkaar les te geven en door een fonds met dank aan het Rode Kruis op te zetten waar ze lesmateriaal van bekostigden. Aansluitend gingen we met een bus het eiland over. We kwamen langs de leprabegraafplaats, het verblijf waar Sobukwe solitair gevangen zat, het dorp waar de bewakers verbleven en nog een stuk door de natuur waar we enkele elanden zagen. Na vier uur kwamen we terug in de Waterfront en eindigden we met een ontspannen namiddag en avond.

Dag 5: Kaapstad
Ook vandaag was het weer relaxen. De vakantie wordt nog intensief genoeg dus het is fijn om eerst een paar dagen bij te komen van alle gebeurtenissen uit Nederland in een hele andere omgeving. Als eerste hebben we een bezoek gebracht aan de Company’s garden. Dit kan je vergelijken met het Vondelpark in Amsterdam en hier zagen we tientallen eekhoorns. Ook is in dit park de andere kant van de medaille te zien. Vele donkere Afrikaners verhuizen naar de grote stad in de hoop om een baan te vinden en een toekomst te krijgen. Uitsluitend Zuid-Afrikaners welke een baan hebben, hebben recht op het huren van een huis dichter bij de stad en niet in de townships welke op veel plekken rond de stad te vinden zijn. In Kaapstad blijkt dat ze toch geen baan kunnen vinden en dan gaan ze leven op de straat. Helaas is dit in Kaapstad waar de meeste toeristen komen schering en inslag. We liepen ook nog langs het parlementsgebouw en het Tuynhuys. Het Tuynhuys is de ambtswoning van de president en hier op de trappen verklaarde voormalig staatspresident, Frederik Willem de Klerk, het afschaffen van het stelsel van de apartheid. Om tien uur brachten we een bezoek aan het South African National museum. In dit museum zijn met name de grote walvisskeletten, de reptielfossielen van bijna 700 miljoen jaar oud, rotstekeningen en de verzameling opgezette dieren interessant.
In de middag hebben we nog even een bezoek gebracht aan de islamitische wijk Bo-Kaap met de vele felgekleurde huizen. Om vier uur gaan we de auto ophalen, want morgen gaan we richting Kaap de Goede Hoop. Een volgend deel van de vakantie neemt dan zijn aanvang. We genieten beide momenteel nog steeds met volle teugen van dit avontuur. Ondanks dat het natuurlijk wel spannend is om zo een reis helemaal met ze tweeën te doen verloopt alles nog steeds erg voorspoedig. De mensen zijn uiterst vriendelijk en het weer is heerlijk. Bij het vorige verslag van Dag 1, 2 en 3 hebben we inmiddels ook een aantal foto’s kunnen toevoegen. Tot de volgende keer!

• 29 April 2016 - 21:40

Toni:

Leuk al die foto's. ..hoop er nog veel meer te zien. ..grt van jaap

• 29 April 2016 - 22:48

Annemieke:

Leuke verhalen en foto's. Geniet van jullie reis en rij voorzichtig

• 30 April 2016 - 19:25

Marcel:

Belangrijk is in dit land dar ze links rijden dus kleine bocht en grote bocht maar kmr vast goed .. Als je op de juiste wijze blijft rijden kom je uit bij de goede hoop...

• 01 Mei 2016 - 10:32

Fred:

Na 6 dagen Kaapstad nu op weg naar de dieren! Vanmiddag (tijdens AJAX-FC Twente...) de eerste gamedrive en kan het afvinken beginnen! Veel plezier bij het autorijden en geef je ogen goed de kost bij het 'spotten'.... Hopelijk hebben jullie wifi-bereik in de schitterende Garden Route Game Lodge in Albertinia! PS: Langs de Lijn tijdens het autorijden?