Palenque, maya paradijs met een grauw randje - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Davy Stam - WaarBenJij.nu Palenque, maya paradijs met een grauw randje - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Palenque, maya paradijs met een grauw randje

Blijf op de hoogte en volg Davy

22 Mei 2018 | Mexico, Palenque

Hoi allemaal,

Dit keer een korter reisverslag door alle gebeurtenissen van de afgelopen dagen.

Nadat we vroeg op waren besloten we na het ontbijt direct weg te rijden bij Mayaland voor een tocht van vijf uur richting Escarcega. Halverwege besloten we omdat de rit zo goed ging om Escarcega over te slaan en direct door te rijden naar Palenque wat 2.5 uur verder ligt. Hierdoor zouden we een nacht extra in de jungle kunnen blijven en de dag erna lekker rustig aan kunnen doen. Onderweg de eerste tegenslag. Het motor lampje van de huurauto ging branden. Uiteindelijk bleek het verhuur bedrijf de auto zonder motorolie mee te hebben gegeven. Het was een prachtige route langs de kust met witte zandstranden. Onderweg even lunchen bij een benzinestation en weer door. Om 5 uur kwamen we aan bij Chan-Kah. Een werkelijk paradijs van een lodge. Midden in de jungle met een gigantisch zwembad, de leguanen en aguti's die om je heen rennen en we dachten een prima keuze gemaakt te hebben. Niets was minder waar. Tijdens het avondeten begon Shirley zich niet lekker te voelen en op het moment dat de pizza aan kwam viel ze flauw. Ze werd ineens erg koud en direct werd er om een ambulance gevraagd. Ondanks dat ze bij was ging het met vlagen steeds slechter. 38 graden, de hele dag airco en de warmte buiten, slecht eten en drinken....opgeteld geen goede combinatie. De dokter vertrouwde het niet en wilde zo snel mogelijk een hartfilmpje maken. Van het hotel ging de eigenaresse met Shirley mee in de ambulance en ik met het enige personeelslid dat engels sprak er achter aan. Vlak voor het ziekenhuis reed er ook nog eens een vrachtwagen tegen de ambulance aan. Dat kon er ook nog wel bij. 1 ding. In 38 graden in een derdewereld land wil je niet echt naar een ziekenhuis. En daar kwamen we snel achter. Een vrouw kwam huilend naar buiten die een gezinslid zojuist verloor, een wc wat je geen wc kan noemen en ga zo maar door. Gekukkig was het ziekenhuispersoneel super lief. Via een infuus kreeg Shir vloeistof binnen om aan te sterken en ook werd er een urine test afgenomen. Hieruit kwam een infectie aan de urinebuis naar voren. Zelf denken we dat er daarnaast nog een voedselvergiftiging er bij zat aangezien ikzelf ook niet echt lekker ben geweest de afgelopen dagen hier in Palenque. Na 3.5 uur ziekenhuis kwamen we om 1 uur terug op de lodge met antibiotica. De eerste nacht was erg heftig. We hebben de hele dag niks gedaan en ondanks dat er geen eetlust was hebben we het eten en drinken zoveel mogelijk naar binnen gewerkt totdat het opeens binnen bleef. Afgelopen nacht hebben we beide 11 uur geslapen en hebben we besloten om toch iets te gaan doen. We zijn naar de prachtige ruïnes van Palenque geweest midden in de jungle. Echt prachtig. Shirley onder een paraplu van schaduw plek naar schaduw plek en ik ondertussen wat mooie foto's maken en kijken welke plek de moeite waard is voor Shir om met zo min mogelijk energie toch iets te kunnen zien. Nadat het toch wel ging met Shir besloten we erna naar Aluxes te gaan. Dit is een opvangcentrum voor gewonde dieren. Shir in de rolstoel en Davy er twee kilometer achter aan. We zagen de meeste dieren en mochten als hoogtepunt nog zeekoeien voeren. Toch beide blij dat we iets konden doen vandaag. De rest van de dag zijn we het zwembad niet meer uitgeweest. En hebben we ook al gezegd dat er brulapen in de bomen rond het zwembad zitten en er gister ara's over vlogen? Na de schrik is Shir nu voornamelijk aan het aansterken. Morgen door naar Calakmul waar het hopelijk iets minder warm is. Gelukkig hebben we elkaar nog!

• 23 Mei 2018 - 11:11

Marcel:

Vervelend als je ziek Bent geworden op vakantie.. maar gaat vast goedkomen pas op om vanuit warme auto met airco zo naar buiten te gaan.
    We zijn nieuwsgierig naar de foto's .
    Veel plezier nog en geniet er maar extra van