Calakmul, schildpadden en Alberto - Reisverslag uit Akumal, Mexico van Davy Stam - WaarBenJij.nu Calakmul, schildpadden en Alberto - Reisverslag uit Akumal, Mexico van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Calakmul, schildpadden en Alberto

Blijf op de hoogte en volg Davy

26 Mei 2018 | Mexico, Akumal

Afgelopen woensdag was weer een reisdag. Tijdens het ontbijt in Chan-Kah werden we nog getrakteerd op een veelvoud van dieren. We zagen de brulapen, de agutis en de leguanen op de lodge. Daarnaast kwamen er ara's en een toekan overgevlogen. Samen met dat de gezondheid al weer een stuk beter gaat was dit een perfect einde voor Palenque. In ongeveer vijf uur reden we richting Xpujil wat in het midden van de Yucatan ligt. Helaas onderweg bezoek gekregen van de corrupte politie maar verder ging alles prima. We verblijven de komende twee nachten in Rio Bec Dreams. Dit is een kleinschalige lodge wat veel weg kan hebben van het programma Helemaal het einde. De eigenaren Rick en Diane komen uit London en wonen inmiddels 20 jaar in Mexico. Helaas komen we al snel weer bij de volgende kleine tegenslag. We kunnen niet meer pinnen. De banken in Xpujil geven geen geld en omdat er geen bereik is (dus ook geen satelliet voor de pin van het hotel) moet zowel het hotel als de excursie van morgen in cash worden betaald. We besluiten dat dit een probleem van morgen is en gaan lekker nog een uur in het zwembadje liggen. In de avond was het plan om een bezoek te brengen aan de vleermuizen grot. Hier vliegen iedere avond twee tot vijf miljoen vleermuizen weg op zoek naar eten. Helaas zorgt een tropische regenbui er voor dat we vroegtijdig moeten afhaken. Maar na de hitte van Palenque is dit buitje voor ons niet zo verkeerd.

Het ritme in de jungle is toch heel anders als in Nederland. Hier valt bij het ochtendgloren veel meer te beleven waardoor we dagelijks erg vroeg op zijn en al rond een uur of acht in de avond het zwaar beginnen te krijgen. Vandaag dan ook weer op zodra de zon opkomt. Davy gaat direct op weg met een bijna lege tank naar Xpujil om de ING te bellen. Blijkt dat het niet kunnen pinnen komt omdat de verbinding hier zo slecht is dat er geen verbinding tot stand komt met het buitenland om dus te kunnen pinnen. Daarnaast had het eerste tankstation geen benzine meer dus de ochtend begon weer lekker. Echt Mexico zeggen we dan maar. Op naar de pinautomaat waar we gister geen geld uit kregen. En wat bleek. Het lukte dit keer. De keren erna weer niet dus dat was even mazzel hebben. Na even  verderop getankt te hebben konden we ons klaar maken voor onze dagtocht. We gaan vandaag naar de grootste maya stad naast Tikal. Calakmul is een nog weinig bezochte maya stad welke nog niet zo lang geleden zijn gevonden. Nadat de stad honderden jaren verlaten werd, werd de stad opgeslokt door de jungle. Momenteel is er nog niet eens 5 procent ontdekt van deze stad en de ruïnes waren al enorm. In de hoogtij dagen leefden er tussen de 90.000 en 150.000 maya's in de stad. In de belangrijkste gebieden zoals bij de Gran plaza mochten uitsluitend de belangrijkste maya's komen en deze leefden dan ook binnen de stadsmuren. De overigen leefden erbuiten in kleine hutjes. Helaas kan de stad momenteel niet verder worden ontdekt. Calakmul staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Hierdoor zijn de ruïnes beschermt maar betekent dit ook dat men niet verder mag graven. Bij de oude maya's werden vroeger in Calakmul namelijk paleizen of tempels op tempels gebouwd. Zodat bijvoorbeeld bij de grootste tempels er nog tot 6 tempels onder liggen verstopt. We begonnen de dag onder leiding van gids Luis met een jungle wandeling van 2.5 uur. We zagen meerdere families slinger- en brulapen, we kwamen pekari' s tegen, een grijze vos, een krokodil, vele soorten vogels en kalkoenen en tot slot toverde Luis een grote tarantula tevoorschijn. Alles was goed te doen doordat we lekker onder de bomen konden blijven. Na afloop bezochten we de ruïnes van Calakmul. Deze zijn te bereiken door 60 kilometer over een smal weggetje vol met potholes te rijden. Meer afgelegen is niet mogelijkheid en het is dan ook bijzonder om voor te stellen hoe ooit een archeoloog vanuit Campeche hier is beland. De stad is echt indrukwekkend. We hebben niet eerder zo de  bijzonder gevoel gehad. Het komt denken we met name, omdat hier nog het minst de huidige mensen aan zijn gekomen. Hier is het allemaal nog echt en origineel en moeilijk voor te stellen dat dit vroeger ooit een stad was en nu overal beplanting te vinden is. We mogen ook nog eens twee tempels op klimmen (de hoogste was 60 meter hoog) waarna we een grandioos uitzicht hadden over de jungle. Een heftige onderneming maar meer dan de moeite waard.  Moe maar zeer voldaan kwamen we uiteindelijk terug bij de lodge. En hier stond de volgende verassing te wachten. De wereldberoemde sloveense maya archeoloog Ivan Sprajc met zijn team was voor het eerst na drie maanden onderzoek uit de jungle gekomen en at en sliep ook in onze lodge. Met ze allen dus aan een feest diner!

Nadat we vanochtend uitgecheckt waren maakten we ons klaar voor de laatste lange reisdag in Mexico. Na 4.5 uur rijden kwamen we aan in de badplaats Akumal. Onderweg kwamen we meerdere stort buien tegen en later bleek dat er vandaag een tropische storm genaamd Alberto door de kust provincie trekt. De lucht zag er al niet heel rooskleurig uit. Toen we aankwamen in hotel Akumal Club Caribe zagen we al snel dat dit weer een plaatje is. Direct aan het strand met een mooie grote kamer. Akumal staat bekend om de grote groene soepschildpladden welke hier leven. Er is veel groen op de grond wat deze dieren trekt. We nuttigen snel een overheerlijke lunch bij Lol-ha en kopen een snorkelset om te gaan snorkelen. Voor Shirley voor het eerst zwemmen vanuit een strand in de zee dus toch wel even spannend. Al snel merken we dat we in het verkeerde gebied zwemmen en gaan dus iets verder bij de grote massa vandaan. Nou grote massa, door het gemiezer is het lekker rustig in het water. Nadat we een 25 tal meters de zee in zijn komen we ze dan toch tegen. We zwemmen in totaal bijna een uur met twee grote schildpadden. Af en toe komen ze boven om lucht te happen en daarna dwalen ze weer af naar de bodem. Ook zien we een rog zwemmen op de bodem. Opnieuw indrukwekkende momenten. Na afloop nog even lekker van het strand genieten, avond eten bij Lol-Ha en tijdens onze strandwandeling zien we nog snel een neusbeertje weg rennen. Morgen lekker een rustige dag. In de ochtend gaan we nog even snorkelen en daarna op ons gemakje richting het hotel bij ons volgende hoogtepunt: Xcaret.

Oja, het is hier slechts 30 graden.....heerlijk!

• 26 Mei 2018 - 11:57

Jolanda:

Hallo daar, wat we lezen is heel indrukwekkend. Vooral doe tempels. Zeker net als in Tombraider.
    Gelukkig is het nu niet al te heet.
    Hoop dat jullie de rest van de vakantie gezond blijven.
    Liefs en veel plezier nog