De grote dag - Reisverslag uit Kissimmee, Verenigde Staten van Davy Stam - WaarBenJij.nu De grote dag - Reisverslag uit Kissimmee, Verenigde Staten van Davy Stam - WaarBenJij.nu

De grote dag

Door: Davy

Blijf op de hoogte en volg Davy

30 Januari 2023 | Verenigde Staten, Kissimmee

Volgens het programma nog een tweede bijkom dag maar het gaat zo voorspoedig met de kinderen dat we uiteindelijk toch twee keer op pad gaan. In de ochtend nog even naar de Walmart om de laatste snacks, drinken etc te kopen voor de grote dag van morgen en na het middagslaapje waar we alle zes gebruik van maken nog even richting Old Town. Old Town is een winkelstraat met hele bijzondere winkeltjes, met iedere zaterdag een optocht met allemaal Old Timers en aansluitend een kermis XL. Onder het genot van overheerlijke pretzels werden de eerste souvenirs gekocht en uiteindelijk rond half zes terug naar de villa. Bij dit soort vakanties is de afweging villa of een hotel een belangrijke. Villa's zijn uiteraard een stukje duurder maar geeft je wel meer comfort en ruimte en in ons geval een privé zwembadje, maar ook de mogelijkheid om thuis enkele dagen te koken waarbij je in een hotel automatisch vaak buiten de deur eet. Dat compenseert weer. Op tijd naar bed want morgen naar Magic Kingdom!

Zondag 29 januari. De dag waar we al tijden naar uit kijken! Ons bezoek aan het grote park van Walt Disney World. We slapen zo goed dat we zelfs aan de late kant wakker worden. Om 7.15 verlaten we de villa voor ons grote avontuur. Vooraf heeft Davy al veel voorwerk verricht. Van het bestuderen van de opties van Genie plus (een systeem waar je een beetje extra voor moet betalen maar wat er wel voor zorgt dat je langs wachtrijen kan gaan) , de ontwikkeling van wachtrijen en alvast kijken naar de opties van de restaurants. Het is uiteraard mogelijk om blanco een groot Disney park (dit park is een stuk groter van Disney Parijs) in te gaan maar vooral met jonge kinderen is de beetje extra moeite wat je erin steekt meer dan waard. De eerste attractie was de ferryboot welke we moesten nemen van de parkeerplaats naar het park met in de verte de eerste blik op het kasteel. Snel de kinderen insmeren want de maximum temperatuur vandaag gaat voor het eerste oplopen tot boven de 28 graden. Hier kijken we vooraf wel een klein beetje tegenop. Acht uur in het park en we lopen rustig voor de eerste foto's richting het kasteel en wat een rust op dit moment. Om negen uur start de dag officieel en dat word afgetrapt met een klein optreden van Mickey, Minnie, Donald, Katrien, Goofy en Pluto bij het kasteel met tot slot vuurwerk. We doen alles vandaag in ons eigen rustige tempo en met daarbij een overtreffende trap van genieten. We beginnen met Pirates of the Carribean. Voor Vaye nog te spannend maar Finn zingt al snel mee op de deuntjes van Yo ho, yo ho a pirates life for me. Hierna door naar Buzz Lightyear Space Ranger aangezien Vaye al in slaap was gevallen. Op het moment dat we uit de attractie stappen zien we in de verte de echte Buzz staan. Finn helemaal door het dolle want er was 1 figuur welke hij echt deze vakantie wilde ontmoeten. Hierna terug naar Adventureland want we hadden onze eerste lightning lane (passeren van de wachtrij) voor de populaire Jungle Cruise. Op een boot door de jungle varen we langs de opgezette olifanten, krokodillen, inheemse stammen en langs de achterkant van water. De schipper voorziet dit boottochtje van de meest gevatte komische oneliners. Een erg productief eerste uur dus tijd voor koffie en een goede brunch. Bij Pinocchio Village Haus eten we een flatbread en wat kipstukjes en ondertussen zwaait Finn naar alle bootjes van Its a small world waar we via dit restaurant zicht op hebben. Na de brunch tijd voor Winnie the Pooh, Its a small World en Ariel in Under the Sea. Ook Vaye kijkt haar ogen uit en sinds acht uur hebben we alleen nog maar vrolijke en blije kinderen (en uiteraard opa en oma) Af en toe was opa zo enthousiast dat we hem weer kwijt waren om van alle Disney figuren een foto te maken of op de film te zetten. Ondertussen was het tijd voor het middagslaapje van Finn en wat Vaye met geen mogelijkheid in slaap te krijgen in al dit moois. En wat bleef deze heldin toch vrolijk! Een ijsje bij de Plaza Ice Cream Parlor, een onverwacht optreden van de Dapper Dans en daarna door voor de eerste achtbaan ooit van Finn. Met zijn 102,5 cm was hij precies een halve centimeter groot genoeg om in de Big Thunder te mogen. Hij stond erop om mee te gaan (deze versie is een stuk langzamer dan die in Parijs) dus dat trok ons over de streep om hem mee te nemen. En wat genoot hij ervan! Naast opa gaf de stoere bink geen krimp. Hierna was het weer tijd voor eten. Bij Pecos Bill Tale Inn and Cafe genieten we van overheerlijke fajita's, taco's en burgers. Gedurende de dag hadden we wat lightning lanes opgespaard voor de avond zodat we nog enkele populaire attracties konden doen zonder in de rijen te hoeven staan. Opa, oma, papa en mama gingen nog in de populairste attractie van dit park Seven Dwarfs Mine Train en daarna door voor een meet en greet met Mickey. Dit zorgde voor het moment van de vakantie. Vaye was niet weg te slaan bij Mickey. Van knuffels tot high fives en nadat onze tijd om was toch weer terug voor een laatste knuffel. Er waren alleen maar Ohs an Ahs te horen in de rij van andere bezoekers over dit schattige tafereel. Ons hart smolt. Ondertussen was het zeven uur en hebben we het geen moment gehad over de drukte of de warmte. Dat zegt meer dan genoeg. Na een uur wachten werd de avond afgesloten met een schitterende vuurwerkshow! Binnen het uur na het einde van de show lagen we moe en voldaan al weer in ons bedje. Morgen (en komende vier dagen) weer rond de 30 graden dus een mooie rustdag bij ons zwembadje of het grote zwembad van Windsor Hills.

• 30 Januari 2023 - 19:58

Ineke:

Het is weer genieten van je verslag. En ik geloof graag dat opa en oma ook volop genieten. Doe ze de groetjes

• 30 Januari 2023 - 21:05

Toni:

Een geweldig mooie dag,,,,wat zullen jullie genieten,,,,