Spinnen in bed en schildpadden - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Davy Stam - WaarBenJij.nu Spinnen in bed en schildpadden - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Davy Stam - WaarBenJij.nu

Spinnen in bed en schildpadden

Blijf op de hoogte en volg Davy

17 Oktober 2014 | Costa Rica, Fortuna

Dag 5:
Vanochtend weer om zes uur op om vroeg op weg te gaan naar Tortuguero na een snel ontbijtje Tijdens de vier en een half uur durende reis stopten we onderweg weer bij onze koffiestop van de heenroute en reden we via een onverharde weg het laatste stukje naar La Pavona Hier lag de boot klaar om ons naar de Rana Rojo lodge te brengen Tijdens deze boottocht onze enige spetjes van de dag en dit was wel het echte Costa Rica Tussen mangroves door kwamen we zowel een krokodil als een kaaiman tegen en ook nog enkele spinapen en vogels Bij aankomst bleek de lodge op een soort van vlonders boven een moerassig deel met veel kikkers te liggen Om vier uur gingen we met gids carlos een rondje lopen en kwamen opnieuw enkele apen, een toekan, enkele montezuma vogels en de red eye tree kikker tegen In de avond heerlijk gegeten en na het eten nog een rondje gelopen op zoek naar de kikkers die vocaal erg aanwezig waren Op tijd naar bed want morgen een dag met erg veel leuke excursies en waarschijnlijk tot savonds laat naar de schildpadden

Dag 6:
Gister avond zijn we na het eten met Carlos nog een rondje gelopen over de vlonders boven het moeras Hier kwamen we enkele wolfspinnen, veel kikkers, een pad, een potoo en hoog in de boom een kimanjarou tegen Na een goede nachtrust vanmorgen om acht uur met de boot het nationale park van Tortuguero in We kwamen al snel een kaaiman met kleintjes tegen en vele apen en vogels In de middag hadden we een hike op kaplaarzen door het park Dit viel achteraf een beetje tegen en we kwamen ook niet veel dieren tegen Op de terugweg liepen we over strand en kwamen we vele kuilen tegen van schildpadden die eieren hadden gelegd en vele schalen van eieren welke waren opgegeten Van alle eieren die worden gelet overleefd 0,1% het Voor honden, gieren en neusberen zijn deze maanden ideaal om al het makkelijke eten op te graven en ook worden er regelmatig snachts jaguars gesignaleerd op het strand welke op jacht zijn naar schildpadden Na de wandeling zijn we nog even door Tortuguero gewandeld Dit kleine kustplaatsje is op vlonders gebouwd en leeft uitsluitend van het toerisme Tijdens het avondeten kregen we eindelijk te horen om hoe laat we op zoek konden naar de schildpadden Er zijn alrijd twee shifts en wij konden met de vroege shift mee om acht uur Na een snelle maaltijd en het maken van een schitterende foto van de red eye tree kikker konden we op weg naar de schildpadden Binnen een minuut op het strand hadden we de eerste schildpad al gevonden en twintig meter verderop lag er al een ander Op precies dezelfde plaats op het strand was ik twee en een half jaar geleden ook en toen was er niks te zijn Bij de eerste groene schildpad van een meter groot konden we goed van dichtbij zien hoe ze eieren aan het leggen en daarna het hol aan het opvullen was De andere schildpad even later was al klaar en ging naar het strand We konden dit stuk meelopen en het viel op hoe snel de grote schildpadden op het strand konden zijn Hierna liepen we naar een ander stuk van het strand en kwamen bij een derde schildpad te staan Deze was nog een goed plekje aan het zoeken waardoor we er nog niet bij mochten In de bliksemflitsen die wel goed aanwezig waren konden we wel de vorm van de schildpad zien Even later werd de gids gebeld en liepen we een stuk terug Na vijf minuten lopen kwamen we bij een vierde schildpad Omdat een klein deel van de groep een goed tempo in het kopen hadden konden we een tijdje alleen bij de schildpad zitten Ook deze was weer eieren aan het leggen Een gemiddelde leg bevat tussen de 90 en 120 eieren welke veel weg hebben van pingpong balletjes Na een uur konden we dus al weer terug en iedereen was in een opperbeste stemming

Dag 7:
Vroeg op aangezien we om acht uur de boot moesten pakken terug naar de bewoonde wereld Helaas is de gemiddelde Costa Ricaan toch iets trager dan in Nederland zodra iedereen zijn eten en drinken moet gaan betalen waarna we pas om kwart voor negen weg konden varen Na een uur of vijf rijden in de bus kwamen we halverwege achter dat Shirley vannacht gebeten is door een spin Een erg dikke opgezwollen enkel (naast de vele muggenbulten die ze al heeft omdat ze zo lekker is) Gids Carlos adviseerde het een dag aan te kijken of de zwelling afneemt en anders gaan we morgen naar een apotheek voor een kuurtje Bij aankomst in een schitterende lodge in La Fortuna was het even snel omkleden, want na een half uur gingen we gelijk door naar een waterval Onze lodge ligt aan de voet van de vulkaan de Arenal midden in het bos Een hike van 450 stijle meters via een smal pad omlaag waarna we bij de voet van de waterval aan kwamen Na enkele foto's gemaakt te hebben moesten we snel naar boven en met pijn en moeite wist topper Shirley het ook te redden Stoere meid! Toen we boven kwamen besloot de waterval dicht te gaan en ging de kraan vanuit de lucht open Een stortvloed aan regen kwam naar beneden Tot dusver is dit pas de tweede hevige bui die we treffen en beide op gunstige momenten dus met het weer treffen we het enorm Nu bij terugkomst in het restaurant even relaxen met de groep in een stoel onder een afdakje waar de regen keihard op naar beneden valt

@pa, we hebben al vele luiaarden van beide merken gezien We vragen ons nog steeds af wat er gebeurd als je een twee en een drie tenige luiaard kruist....

@jeroen, nog van harte gefeliciteerd!

@Hema CS, we komen nog laaaaaang niet terug! (maar missen jullie wel hoor)

@mama Shirley en mama davy, geen reden om ongerust te zijn want Shir overleefd het wel Alle beesten weten haar goed te vinden maar de angst voor spinnen en sprinkhanen is al weer helemaal weg!

• 17 Oktober 2014 - 11:13

Toni:

hoi davy, toch
    spinnen in bed is wel een minpuntje,, maar denk dat we deze reis ook wel gaan maken,, de rest is zo mooi
    grt jaap/toni

• 17 Oktober 2014 - 12:56

Brigitte Veen:

Omg. Shirley dat de spin juist jou moest happen, hoop dat het allemaal mee valt en jullie verder kunnen genieten van jullie droom.
    Zo te lezen vermaken jullie je prima, ik zal proberen om mijn geen zorgen te maken maar toch je kent je moeder.
    Hou je voet wel in de gaten maar dat zal wel goed komen.

Hele dikke knuffel uit Holland (mams).

• 17 Oktober 2014 - 16:16

Ma:

Hoi schatten, wat geweldig allemaal. Alleen die beet bij Shirley is wat minder. Maar haar kennende zal het wel mee vallen. Het is zo leuk te lezen wat jullie meemaken, als ik mijn ogen dicht doe ben ik daar ook. Maar heb geen tijd voor ogen dicht, ben druk in het huis bezig. Geniet maar lekker en hou ons op de hoogte.xxxxxx

• 18 Oktober 2014 - 11:14

Fred:

Hoe gaat het met het fotograferen en het filmen? Blijft alles onderweg ook wel droog? En hoe is de groep? En de reisbegeleider? Grote verschillen met twee jaar geleden met FOX of niet? Prettig weekeinde en op naar de 29ste verjaardag!!!!!

• 18 Oktober 2014 - 15:25

Davy:

Shir zit op de 1600 foto's na een week en het filmen gaat goed Genoeg stof om straks een leuke film te maken....van de regen hebben we tot nu toe echt 0,0 last gehad Bagage zit onder een waterdicht zeil op de hippy van en alleen de speakers zijn nog niet echt opgedroogd omdat het in tortuguero goed klam was Vandaag laatste dag dat het dertig graden word en erna naar het koelere monteverde De groep is op twee personen na top! Als je geen engels kan op een Engelstalige reis en met euros wil betalen en je op een klein plantje let terwijl iedereen een luiaard ziet...Reisbegeleider is top en verder komen de verschillen met de voorgaande reis pas vanaf nu We hebben tot nu toe onwijs veel geluk met alles Met het weer, met wat we zien.....kijken of we dat vol kunnen houden!

• 18 Oktober 2014 - 16:11

Raxhel:

He schatten op de spin na super dus daar. Shirley heb je hem gezien misschien was ie wel zo groot en zwart als een kat haha jij bent je angst voor spinnen na deze reis meteen kwijt
    Ik heb al foto's van het huis gezien kan zo naar in Holland staat een huis van Martijn Krabbe het heeft de kleuren van een testbeeld van de tv maar ja als jullie het maar mooi vinden is het goed toch? mijn vriendinnetje is er zo druk mee dat ik haar haast niet zie maar ja het is voor een goed doel ;)
    Geniet lekker verder en geen gekke dingen meer doen he xxx